Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 10.10.2014 pidetyn kokouksen laittomana sekä asettaa tehdyt
päätökset täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että kokoukselle
valitaan pöytäkirjantarkastajat ja
että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Valtuuston kokouksen järjestäytymiseen kuuluu
pöytäkirjantarkastajien valinta. Tavallisesti pöytäkirjantarkastajiksi valitaan
kaksi valtuuston jäsentä. Valtuusto voi myös olla valitsematta
pöytäkirjantarkastajia ja päättää, että pöytäkirja tarkistetaan valtuuston
seuraavassa kokouksessa.
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 34 §:n mukaan valtuuston
pöytäkirjantarkastajiksi valitaan kaksi kullakin kerralla tähän tehtävään valittua
valtuutettua, jollei valtuusto jonkin asian kohdalla toisin päätä.
Kinnulan kunnanvaltuuston 10.10.2014 pidetyn kokouksen järjestäytymisen yhteydessä ei kokouksesta laaditun
pöytäkirjan mukaan valittu pöytäkirjantarkastajia. Pöytäkirjan etusivulla
kohdassa pöytäkirjan tarkastustapa (paikka, aika ja tarkastajien valinta), ei
ole mainintaa siitä, että valtuusto olisi valinnut pöytäkirjantarkastajiksi
Virpi Piispasen ja Arja Rekosen. Sitä vastoin samassa pöytäkirjan kohdassa on
maininta, että pöytäkirjan tarkastusvuorossa ovat Pauli Salonpää ja Manu
Toikkanen ja että tarkastus toimitetaan 10.10.2014. Pöytäkirjan ovat kuitenkin
tarkastaneet/allekirjoittaneet Virpi Piispanen ja Arja Rekonen, joiden
valinnasta pöytäkirjantarkastajiksi ei ole pöytäkirjassa mitään mainintaa.
Pöytäkirjassa ei myöskään ole mainitaan siitä kuka Virpi Piispasta
ja Arja Rekosta olisi ehdottanut pöytäkirjantarkastajiksi, eikä mainintaa
pöytäkirjantarkastajien vaalista tai valtuuston yksimielisyydestä.
Puheenjohtaja Esko Pelkonen on menetellyt virheellisesti
jättämättä valitsematta kokoukselle pöytäkirjantarkastajat ja sallimalla Virpi
Piispasen ja Arja Rekosen tarkastaa pöytäkirja.
Yllä olevan mukaisesti vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 10.10.2014 pitämän
kokouksen kaikki pykälät (41 – 47) Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 34
§:n, Suomen perustuslain 2:n §:n sekä kuntalain vastaisena sekä muutenkin
laittomana ja väärässä järjestyksessä syntyneenä.
Kinnulan kunnanvaltuuston
työjärjestyksen 1 §:n mukaan valtuuston kokousten pöytäkirjanpitäjänä toimii ja
sen muistakin sihteerintehtävistä huolehtii valtuuston määräämä viranhaltija.
Hallinto-oikeus on
päätöksellään 14/0712/3 kumonnut kunnansihteerin viran perustamisen Kinnulan
kuntaan. Tästä johtuen Marja Lehtonen ei voi toimia vs kunnansihteerinä eikä
siis automaattisesti kunnanvaltuuston pöytäkirjanpitäjänä.
Kunnanvaltuusto ei ole
päättänyt missään pykälässään, että kansalaisopiston rehtori/ sivistystoimen
päällikkö Marja Lehtonen voi toimia kunnanvaltuuston sihteerinä.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston kokouksessa 11.10.2014 tekemät päätökset
Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 1 §:n vastaisena sekä väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomana.
Kuntalain
mukaan 10 §:n mukaan Kinnulan kunnan kokoisessa on 17 valtuutettu, koska
Kinnula ei ole vaalivuoden loppuun mennessä päättänyt pienemmästä parittomasta
valtuutettujen määrästä.
Kinnulan
kunnan valtuuston työjärjestyksen 11 §:n mukaan ”valtuutetun, joka on estynyt
hoitamasta valtuutetun tointaan tai joka on esteellinen käsittelemään jatain
asiaa, on viipymättä ilmoitettava asiasta valtuuston puheenjohtajalle.
Puheenjohtajalle tehtävä ilmoitus voidaan jättää myös valtuuston sihteerille. Saatuaan valtuutetulta tiedon esteestä tai
esteellisyydestä puheenjohtajan on kutsuttava valtuutetun sijaan kuntalain 11
§:ssä tarkoitettu varavaltuutettu.”
Varsinaisista
valtuutetuista oli kokouksesta poissa Markku Toikkanen (kesk.), Marko Kinnunen
(kok.), Rauno Kinnunen (kesk.) ja Jonna Laulumaa (kesk.). Kokouksen
pöytäkirjasta eikä mistään muustakaan ilmene, onko varajäsenille toimitettu
ajoissa kokouskutsut ja on heillä ollut esteellisyyksiä, kun puheenjohtaja on
kutsunut varajäseniä kokoukseen.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston kokouksessaan 10.10.2014
tekemät päätökset kuntalain 11 §:n ja Kinnulan kunnan kunnanvaltuuston työjärjestyksen
11 §:n vastaisena väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomina.
Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 10.10.2014 pidetyn kokouksen §:n 46 laittomana sekä asettaa
tehdyt päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että kokoukselle
valitaan pöytäkirjantarkastajat ja
että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Valtuuston kokouksen järjestäytymiseen kuuluu
pöytäkirjantarkastajien valinta. Tavallisesti pöytäkirjantarkastajiksi valitaan
kaksi valtuuston jäsentä. Valtuusto voi myös olla valitsematta
pöytäkirjantarkastajia ja päättää, että pöytäkirja tarkistetaan valtuuston
seuraavassa kokouksessa.
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 34 §:n mukaan valtuuston
pöytäkirjantarkastajiksi valitaan kaksi kullakin kerralla tähän tehtävään
valittua valtuutettua, jollei valtuusto jonkin asian kohdalla toisin päätä.
Kinnulan kunnanvaltuuston 10.10.2014 pidetyn kokouksen järjestäytymisen yhteydessä ei kokouksesta laaditun
pöytäkirjan mukaan valittu pöytäkirjantarkastajia. Pöytäkirjan etusivulla
kohdassa pöytäkirjan tarkastustapa (paikka, aika ja tarkastajien valinta), ei
ole mainintaa siitä, että valtuusto olisi valinnut pöytäkirjantarkastajiksi
Virpi Piispasen ja Arja Rekosen. Sitä vastoin samassa pöytäkirjan kohdassa on
maininta, että pöytäkirjan tarkastusvuorossa ovat Pauli Salonpää ja Manu
Toikkanen ja että tarkastus toimitetaan 10.10.2014. Pöytäkirjan ovat kuitenkin
tarkastaneet/allekirjoittaneet Virpi Piispanen ja Arja Rekonen, joiden
valinnasta pöytäkirjantarkastajiksi ei ole pöytäkirjassa mitään mainintaa.
Pöytäkirjassa ei myöskään ole mainitaan siitä kuka Virpi Piispasta
ja Arja Rekosta olisi ehdottanut pöytäkirjantarkastajiksi, eikä mainintaa pöytäkirjantarkastajien
vaalista tai valtuuston yksimielisyydestä.
Puheenjohtaja Esko Pelkonen on menetellyt virheellisesti
jättämättä valitsematta kokoukselle pöytäkirjantarkastajat ja sallimalla Virpi
Piispasen ja Arja Rekosen tarkastaa pöytäkirja.
Yllä olevan mukaisesti vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 10.10.2014 pitämän
kokouksen kaikki pykälät (41 – 47) Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 34
§:n, Suomen perustuslain 2:n §:n sekä kuntalain vastaisena sekä muutenkin laittomana
ja väärässä järjestyksessä syntyneenä.
Kinnulan kunnanvaltuuston
työjärjestyksen 1 §:n mukaan valtuuston kokousten pöytäkirjanpitäjänä toimii ja
sen muistakin sihteerintehtävistä huolehtii valtuuston määräämä viranhaltija.
Hallinto-oikeus on
päätöksellään 14/0712/3 kumonnut kunnansihteerin viran perustamisen Kinnulan
kuntaan. Tästä johtuen Marja Lehtonen ei voi toimia vs kunnansihteerinä eikä
siis automaattisesti kunnanvaltuuston pöytäkirjanpitäjänä.
Kunnanvaltuusto ei ole
päättänyt missään pykälässään, että kansalaisopiston rehtori/ sivistystoimen
päällikkö Marja Lehtonen voi toimia kunnanvaltuuston sihteerinä.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston kokouksessa 11.10.2014 tekemät päätökset
Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 1 §:n vastaisena sekä väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomana.
Kuntalain
mukaan 10 §:n mukaan Kinnulan kunnan kokoisessa on 17 valtuutettu, koska
Kinnula ei ole vaalivuoden loppuun mennessä päättänyt pienemmästä parittomasta
valtuutettujen määrästä.
Kinnulan
kunnan valtuuston työjärjestyksen 11 §:n mukaan ”valtuutetun, joka on estynyt
hoitamasta valtuutetun tointaan tai joka on esteellinen käsittelemään jatain
asiaa, on viipymättä ilmoitettava asiasta valtuuston puheenjohtajalle.
Puheenjohtajalle tehtävä ilmoitus voidaan jättää myös valtuuston sihteerille. Saatuaan valtuutetulta tiedon esteestä tai
esteellisyydestä puheenjohtajan on kutsuttava valtuutetun sijaan kuntalain 11
§:ssä tarkoitettu varavaltuutettu.”
Varsinaisista
valtuutetuista oli kokouksesta poissa Markku Toikkanen (kesk.), Marko Kinnunen
(kok.), Rauno Kinnunen (kesk.) ja Jonna Laulumaa (kesk.). Kokouksen
pöytäkirjasta eikä mistään muustakaan ilmene, onko varajäsenille toimitettu
ajoissa kokouskutsut ja on heillä ollut esteellisyyksiä, kun puheenjohtaja on
kutsunut varajäseniä kokoukseen.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston kokouksessaan 10.10.2014 tekemän
päätöksen § 46 kuntalain 11 §:n ja Kinnulan kunnan kunnanvaltuuston
työjärjestyksen 11 §:n vastaisena väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutoinkin laittomina.
Kuntalain 59 §:n ja valtuuston
työjärjestyksen 22 §:n mukaan, jos toimielin on asiasta yksimielinen tai
vastaehdotusta ei ole kannatettu, puheenjohtaja toteaa päätöksen. Muussa
tapauksessa puheenjohtaja toteaa ehdotukset, joita ei kannatuksen puuttuessa
oteta äänestettäviksi, ja ehdotukset, joista äänestetään. Puheenjohtaja saattaa
toimielimen hyväksyttäväksi äänestystavan ja, jos äänestyksiä on toimitettava useampia,
äänestysjärjestyksen sekä tekee äänestysesityksen siten, että vastaus
""jaa"" tai ""ei"" ilmaisee kannanoton
ehdotukseen. Äänestys toimitetaan avoimesti. Päätökseksi tulee ehdotus, joka on
saanut eniten ääniä, tai äänten mennessä tasan ehdotus, jota puheenjohtaja on
äänestänyt.
Kunnanvaltuuston
kokouksen 10.10.2014 §:n 46 esitys, jonka kunnanhallitus on antanut 6.10.2014
§:ssä 266 kuuluu seuraavasti:
”Kunnanhallitus
1) esittää kunnanvaltuustolle, että Kinnulan kuntaan perustetaan
kunnan-sihteerin virka 1.12.2014 alkaen
2) käynnistää kunnansihteerin viran täyttöprosessin valmistelun välittömästi
kunnanvaltuuston päätöksen jälkeen, jos kunnanhallituksen päätösehdotus
hyväksytään.”
Valtuusto päätti kokouksessaan 10.10.2014 §:ssä 46 kunnanhallituksen
esityksestä seuraavasti:
”Kunnanvaltuusto on hyväksynyt
esityksen, että Kinnulan kuntaan pe-rustetaan kunnansihteerin virka 1.12.2014
alkaen.”
Kunnanvaltuuston päätös on
erilainen kuin kunnanhallituksen esitys. Pöytäkirjasta ei kuitenkaan ilmene
oliko päätös yksimielinen, esittikö joku valtuutetuista muutosta
kunnanhallituksen esitykseen vai kirjasiko pöytäkirjanpitäjä Pekka Kanervio
päätöksen väärin?
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston kokouksessaan 10.10.2014
tekemän päätöksen § 46 kuntalain 59 §:n ja Kinnulan kunnan kunnanvaltuuston
työjärjestyksen 22 §:n vastaisena väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutoinkin laittomina.
Vaadin, että hallinto-oikeus
Kuntalain 52
§:n mukaan muun luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on
voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Marja Lehtonen jääväsi/poistui kunnanvaltuuston kokouksessa 4.9.2014 §
46 aikana ilmoittamalla syytä siihen.
Kuntalain 52 §:n ja
hallintolain 27 -30 §:ien mukaan pöytäkirjaan tulee merkitä henkilöiden
tosiasiallinen esteellisyyden perusta. Marja Lehtosen kohdalla kohdalla
pöytäkirjassa ei ole mainintaa tosiasiallisesta esteellisyyden syystä/
poistumisen syystä.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 10.10.2014 pidetyn kokouksen § 46 virheellisessä
järjestyksessä syntyneenä, kuntalain 52 §:n sekä hallintolain 27 -30 §:en
vastaisina.
Hallintolain 45§:n 1 momentin
mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Valtuuston päätöksessä 4.9.2014 §:ssä 38 ei ole ilmoitettu, millä perusteella
valtuusto on päätöksensä tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä,
jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että päätöksen/virkamiesesittelyn
tekee toimivaltainen viranomainen ja että voimassa olevia menettelysäännöksiä
ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanvaltuusto ei perustellut
10.10.2014 §:ssä 46 tekemäänsä päätöstä mitenkään.
Kunnanvaltuuston päätös
10.10.2014 §:ssä 46 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt
virheellisessä järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n ja perustuslain 2 §:n
vastainen. Tämän vuoksi kunnanvaltuuston
10.10.2014 pitämän kokouksen § 46 pitää päätöksessä tapahtuneiden virheiden
vuoksi virheellisessä järjestyksessä syntyneenä kumota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti