OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN
20.10.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 291
Vaadin, että
Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 20.10.2014 pitämän
kokouksen §:n 291 ja toimittaa minulle pyytämäni valitusosoituksen kunnanvaltuuston
kokouksesta 13.2.2014 §:stä 7. Perustelen asiaani seuraavasti:
1. Kunnanhallituksen kokous 20.10.2014 §
291
1.1. Valitusosoituksen pyytämisen perusteet
Hallintolain 59 §:n mukaan tavallinen tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä
vastaanottajalle. Vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä
päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Asian katsotaan tulleen
viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
Hallintolain
60 §:n mukaan tiedoksianto on toimitettava postitse saantitodistusta vastaan,
jos se koskee velvoittavaa päätöstä, jonka tiedoksisaannista alkaa kulua
muutoksenhakuaika tai muu vastaanottajan oikeuteen vaikuttava määräaika. Saantitodistusta voidaan
käyttää myös, jos se on muusta syystä tarpeen asianosaisen oikeuksien
turvaamiseksi. Saantitodistuksesta on käytävä ilmi tiedoksiannon toimittaja ja
vastaanottaja sekä tiedoksisaannin ajankohta. Asiakirja voidaan myös luovuttaa
tiedoksiannon vastaanottajalle tai tämän edustajalle. Tiedoksiannosta on
tällöin laadittava kirjallinen todistus, josta on käytävä ilmi tiedoksiannon
toimittaja ja vastaanottaja sekä tiedoksiannon ajankohta. Jos viranomainen
katsoo siihen olevan aihetta, tiedoksianto voidaan toimittaa
haastetiedoksiantona. Haastetiedoksiannosta on soveltuvin osin voimassa, mitä
siitä oikeudenkäymiskaaren
11 luvussa säädetään.
Haastetiedoksiannon voi toimittaa myös valtion tai kunnan viranomaisen
palveluksessa oleva virkamies tai viranhaltija, joka eri määräyksellä on
oikeutettu toimittamaan haastetiedoksiantoja viranomaisen toimialaan kuuluvassa
asiassa. Haastetiedoksiannon toimittajan esteellisyyteen sovelletaan tämän lain
esteellisyyttä koskevia säännöksiä.
Kuntalain 94 §:n mukaan päätökseen, josta saa tehdä
kunnallisvalituksen, on liitettävä valitusosoitus. Päätökseen, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen,
on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi. Päätökseen, josta ei saa
tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, on liitettävä ilmoitus
muutoksenhakukiellosta. Muutoksenhakukiellosta on muutoin voimassa, mitä
hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään. (15.11.1996/844)
Kuntalain 95 §:n mukaan asianosaiselle
lähetetään päätöstä koskeva pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjeineen tai
valitusosoituksineen erikseen tiedoksi kirjeellä. Asianosaisen katsotaan
saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua
kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon,
kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Kuntalain 95 §:n mukaan pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjeineen tai
valitusosoituksineen on lähetettävä
sille, joka on sitä pyytänyt.
Laissa on lähtökohtana, että kunnan omat postitustiedot
ensisijaisesti osoittavat, mistä ajankohdasta seitsemän päivän kuluttua
tiedoksisaannin on katsottava tapahtuneen. Näiden tietojen osalta kunnalla on
näyttövelvollisuus. Näyttövelvollisuus osoitetaan kunnasta lähetettyjen
postien juoksevalla diaarinumerolla. Asiakirja lähetetään asianomaisen
ilmoittamaan osoitteeseen, eli minun tapauksessa Sammalkalliontie 50, 43900
Kinnula. Kunnan on kirjoitettava asiakirjaan todistus päivästä, jona se on
annettu postin kuljetettavaksi. Saamani
tiedon mukaan kunnassa ei ole luotettavaa lähtevän postin diaariointia.
Diaari eli diaario tarkoittaa
luetteloa, johon merkitään aikajärjestyksessä kuntaan saapuneet tai sieltä
lähteneet asiakirjat. Diaari on
sidottu kirja, kortisto tai atk-järjestelmä. Siihen merkitään asiakirjalle sen
saapuessa aikajärjestyksessä annettava oma diaarinumero, saapumispäivä,
lähettäjän nimi ja lähettäjän asiakirjamerkinnät sekä lyhyesti asian sisältö.
Näiden lisäksi kirjataan kaikki asian vuoksi tehdyt välitoimet eli
kirjeenvaihto ja välipäätökset sekä lopullinen toimi tai päätös. Myös kunnan
omista aloitteista tehdään vastaavat merkinnät. Diaarinumero merkitään kaikkiin asiaa koskeviin asiakirjoihin.
Diaarimerkintä on julkinen ja se vahvistaa asiakirjan saapuneen/lähteneen viranomaiselle
tai asianosaiselle.
Julkisuuslain 5 luku edellyttää
viranomaisilta hyvää tiedonhallintatapaa, minkä takia luotettava
diaarijärjestelmä on kunnalle käytännössä pakollinen.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että päätöksen/virkamiesesittely
tehdään noudattaen voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä ja että kunnassa on toimiva ja ajan tasalla
oleva diaariointijärjestelmä.
En ole saanut Kinnulan
kunnalta valitusositusta hallintolain 60 §:n mukaisesti postitse toimitettuna
tiedoksiantona saantitodistusta vastaan kunnanvaltuuston kokouksesta 13.2.2014
§:stä 7. En ole saanut myöskään Kinnulan kunnalta valitusositusta kuntalain 95
§:n mukaisesti postitse toimitettuna kunnanvaltuuston kokouksesta 13.2.2014
§:stä 7. En ole saanut muullakaan tavalla toimitettua valitusositusta ko
valtuuston päätöksestä. Asianosaisena ja minua velvoittavan päätöksen
johdosta, minulle olisi pitänyt toimittaa valitusosoitus hallintolain 60 §:n
mukaisesti kuitenkin ainakin kuntalain 95 §:n mukaisesti. Koska en ole saanut
kyseistä valitusositusta muullakaan tavoin, ei ole mahdollista, että
lähetettyihin asiapapereihin olisi merkitty arkistolain/julkisuuslain/kuntalain
edellyttämä diaarinumero.
Pyydän
kuntaa selvittämään minulle oikaisuvaatimukseni käsittelyn yhteydessä seuraavat
asiat:
-
Onko
kunnassa julkisuuslain edellyttämä lähtevän postin diaariointi kunnossa
julkisuuslain 5 luvun mukaisesti?
-
Kesään 2012
asti kunnassa oli asiallinen lähtevän postin diaari.
-
Milloin Juha
Urpilaiselle on lähetetty diaarioitu valitusosoitus pöytäkirjaotteineen? Pyydän asiasta diaarinumeron ja lähettäjän
nimen sekä kopion diaarista ja saantitodistuksesta.
-
Onko näihin
kaikkiin Juha Urpilaiselle lähetettyihin asiakirjoihin merkitty lain mukaisesti
diaarinumero ja päivä, jona se on annettu postin kuljetettavaksi, jos on, niin
mikä se päivä on?
-
Miten kunta selittää sen, että kunnanhallitus
käsitellessään selvityspyyntöni väitti päätöksessään/esittelytekstissään, että
minulle on lähetty valitusositus ko päätöksestä ja että valitusaika on jo
umpeutunut 25.2.2014?
-
Kunnasta
21.10.2014 saadun tiedon mukaan (Seija Pekkarinen) kunnassa ei ole lähtevän
postin diaaria. Mikä on kunnanhallituksen mielipide asiasta?
-
Miksi
kunnanvaltuuston kokouksen 13.2.2014 §:ssä 7 ei ole toimenpiteiden kohdalla
merkintää otteen lähettämisestä Juha Urpilaiselle (edellisen ja jälkimäisen
kunnanvaltuuston kokouksen niissä pykälissä, missä käsiteltiin velvoittavaa
päätöstä, oli merkintä otteiden lähettämisestä)?
-
Minkä lain
perusteella kunnanhallitus väittää ko pykälän esittelytekstissä, että Juha
Urpilaisella ei ole oikeutta valittaa asiassa?
-
Miksi
kunnanhallitus selvittää esittelytekstissä valitusasiaa, vaikka kysymyksessä on
pelkkä valitusosoituksen pyytäminen?
-
Miten
kunnanhallitus voi todeta valitusajan ko asiassa kuluneen umpeen vaikka se ei
ole vielä edes alkanutkaan valitusosoituksen postittamatta jättämisen vuoksi?
-
Kunnanhallitus
väittää esittelytekstissä, että Juha Urpilaisella ei ole ollut aikomustakaan
valittaa asiasta. Mihin tämä väite perustuu, kun valitusaika ei ole edes vielä
alkanutkaan eikä asiaa ole tiedusteltu asianosaiselta?
-
Kunnanhallitus
väittää esittelytekstissään, että ”korvaukset voitiin maksaa vasta viikonlopun
jälkeen, kun päätös oli virallisesti nähtävissä ja siten lainvoimainen.” Minkä
lain mukaan päätös tulee lainvoimaiseksi, kun se on virallisesti nähtävissä?
Vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaisee 20.10.2014 §
291 tekemänsä päätöksen kuntalain vastaisena laittomana, vastaa esittämiini
kysymyksiin ja lähettää minulle valitusosoituksen kunnanvaltuuston kokouksesta
13.2.2014 § 7.
1.1.1
Perustelematta jätetty päätös
Kunnanhallitus ei ole perustellut
päätöstään 20.10.2014 § 291 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain 45§:n 1
momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä
seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut
säännökset. Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella
kunnanhallitus on päätöksensä/lausuntonsa tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta
päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Vaadin, että kunnanhallitus
oikaiseen tekemänsä päätöksen §:ssä 291. Kunnanhallituksen tekemä päätös 20.10.2014
§ 291 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt virheellisessä
järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n vastainen ja siksi se on oikaistava.
1.1.2 Esittelijän muuttuminen ilman pöytäkirjamerkintää
Kunnanhallituksen 17.10.2014
julkaistussa esityslistassa §:n 291 kohdalle esittelijäksi oli merkitty
kunnanjohtaja Pekka Kanervio. Kanervio kuitenkin jääväsi §:n 291 käsittelyn
aikana itsensä ja asia päätettiin lopulta kunnanhallituksen puheenjohtajan
selostuksen pohjalta. Pöytäkirjamerkintää esittelijän vaihdoksesta
puheenjohtajan selostukseen ei ole. Tämä on vastoin hyvää kokouskäytäntöä ja
tekee pykälän 291 käsittelyn erilaiseksi kuin mitä se oli.
Puheenjohtaja Manu Toikkanen
menetteli virheellisesti salliessaan virheellisen ja tehdyn pöytäkirjan
vastaisen kokousmenettelyn ja siksi kunnanhallituksen tekemä päätös §:ssä 291
tulee oikaista.
1.1.3 Kunnanhallituksen puheenjohtaja Manu Toikkasen virheellinen
selostus
Voimassa olevan Kinnulan hallintosäännön 19 §:n mukaan päätökset
tehdään viranhaltijan esittelystä. Erityisestä
ja perustellusta syystä asia voidaan ratkaista puheenjohtajan selostuksen
pohjalta.
Kunnanhallituksen 20.10.2014 § 291 tekemää päätöstä ei ole
perusteltu voimassa olevan hallintosäännön mukaisesti eikä päätöksessä ole
mainittu erityistä syytä, miksi tämä päätös on pitänyt tehdä puheenjohtajan
selostuksen pohjalta. Puheenjohtaja Manu Toikkanen on menetellyt asiassa
virheellisesti jättämättä perustelematta selostuksensa.
Tehty päätös on syntynyt väärässä järjestyksessä ja on voimassa
olevan Kinnulan hallintosäännön 19 §:n vastainen ja muutenkin laittomasti
syntynyt. Päätös pitää oikaista.
1.1.4 Kunnanjohtaja Pekka Kanervion kohdalla puutteellinen
esteellisyysmerkintä
Kuntalain 52 §:n mukaan muun luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä
kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä
hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Pekka Kanervio jääväsi
itsensä kunnanhallituksen kokouksessa 20.10.2014 § 291 aikana ilmoittamatta
jääviytensä syytä
Edellä olevan perusteella
vaadin, että kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 20.10.2014
pidetyn kokouksen §:n 291 virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, kuntalain
52 §:n sekä hallintolain 27 -30 §:en vastaisina.
Yleisesti vaadin, että
oikaisuvaatimukseni käsitellään kuntalain mukaisesti siten, että asian
valmisteluun, käsittelyyn eikä päättämiseen osallistu esteellisiä henkilöitä.
Esteellisyys koskee asian kaikkia käsittelyn
vaiheita (vireillepano, valmistelu, päätöksenteko, päätöksenteko,
täytäntöönpano).
Esteellisyyssäännösten rikkominen saattaa olla
rangaistavaa rikoslain perusteella virkavelvollisuuden rikkomisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti