OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN
6.10.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 274
Vaadin, että
Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 6.10.2014 pitämän
kokouksen §:n 274 Perustelen asiaani seuraavasti:
1. Kunnanhallituksen kokous 6.10.2014 § 274
1.1 Perustelematta jätetty päätös/kysymyksiin vastaamatta jättäminen
Hallintolain ja kuntalain mukaan päätös on aina
perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat
vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Päätöksen
perustelut voidaan ainoastaan jättää esittämättä, jos:
1. tärkeä yleinen tai
yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista;
2. päätös koskee kunnallisen monijäsenisen
toimielimen toimittamaa vaalia;
3 päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen
ottamista tai sellaisen edun myöntämistä, joka perustuu hakijan ominaisuuksien
arviointiin;
4. päätöksellä hyväksytään vaatimus,
joka ei koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen
muutosta; taikka
5. perusteleminen on muusta
erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta.
Perustelut on kuitenkin
esitettävä, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen
käytäntöön.
Mitkään edellä mainitut
seikat eivät täyty, miksi päätöstä olisi tullut jättää perustelematta. Kunnanhallitus ei kuitenkaan ole perustellut
päätöstään 6.10.2014 § 274 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain 45§:n 1
momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä
seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut
säännökset. Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella
kunnanhallitus on päätöksensä/lausuntonsa tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta
päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Kunnanhallitus ei ole
vastannut selvityspyynnössäni esittämiin kysymyksiin:
-
Mihin
toimenpiteisiin kunnanhallitus aikoo ryhtyä hallinto-oikeuden kumoamien ja
kuitenkin laittomasti täytäntöön pantujen päätösten aiheuttamien kustannusten
(mm kokouspalkkiot, ansionmenetyskorvaukset, työaika) selvittämiseksi?
-
Mihin
kustannuspaikalle laittomien kokousten kustannukset kirjataan?
-
Aikooko
kunnanhallitus edelleen panna täytäntöön valituksen alaisia laittomia päätöksi,
ja jos aikoo, niin miten kunnanhallitus perustelee toimintaansa?
-
Miten
kunnanhallitus aikoo korvata Kinnulan kunnalle aiheuttamansa vahingot, kun on
pannut tietoisesti laittomia päätöksiä täytäntöön?
Vaadin, että kunnanhallitus
oikaiseen tekemänsä päätöksen §:ssä 274 Kunnanhallituksen tekemä päätös
6.10.2014 § 274 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt
virheellisessä järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n vastainen ja siksi se
on kumottava. Samalla vaadin, että
kunnanhallitus vastaa esittämiini kysymyksiin asiallisesti.
1.2 Kunnanhallituksen väite siitä, että selvityspyynnössä ei ole
eritelty laittomia päätöksiä
Selvityspyynnössä viitataan
selvästi hallinto-oikeuden kumoamiin päätöksiin. Mikäli se ei ole ollut
kunnanhallitukselle selvää, niin sanotaan se vielä uudestaan:
Miten
kunnanhallitus aikoo toimia hallinto-oikeuden vuoden 2014 aikana kumoamien ja
kunnanhallituksen täytäntöön panemien päätösten suhteen, ottaen huomioon
seuraavat seikat?
-
Oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön
tulee perustua lakiin. Julkisella vallalla perustuslaissa tarkoitetaan lähinnä
valtiota ja kuntia. Hallinnon lainalaisuus todetaan myös 2 §:ssä siten, että
”kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia”. Viimeksi
mainittuun voidaan katsoa kuuluvaksi esimerkiksi sen, että päätöksen tekee
toimivaltainen viranomainen. Lisäksi sen merkitsee, että voimassa olevia
menettelysäännöksiä ja -määräyksiä noudatetaan. Jos päätöksen tekee väärä
viranomainen tai menettelymuotoja ei noudateta, sanktiona voi olla päätöksen
pätemättömyys ja ääritilanteissa jopa oikeudellinen vastuu.
Vaadin, että
kunnanhallitus kumoaa kaikki hallinto-oikeuden kumoamien toimielinten päätökset
perustuslain 2 §:n mukaisesti, koska ko päätöksiä ei ole tehnyt toimivaltainen
viranomainen.
1.3 Kunnanhallituksen väite siitä, että
hallinto-oikeuden kumoama päätös vanhus- ja vammaisneuvoston ei olisi ollut
täytäntöönpanokiellon alainen
Kuntalain 98 §:n mukaan kunnallisvalituksen
piiriin kuuluvissa asioissa päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on
saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei
kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon
johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin
tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Kunnanhallitus
väite siitä, että täytäntöönpanoon saa ryhtyä, koska hallinto-oikeus ei sitä
kieltänyt ei perustu lakiin ja on täysin perätön. Lain mukaan kunnanhallituksen
pitää huomioida myös se, että oikaisuvaatimus tai valitus ei käy hyödyttömäksi.
Yllä olevan
perusteella vaadin, että kunnanhallitus oikaisee 6.10.2014 §:ssä 274 tekemänsä
päätöksen.
1.4 Kunnanhallituksen
väite siitä, että kunnassa ei olisi kunnansihteeriä
Kunnanhallitus on kokouksessaan 6.10.2014 §:ssä
282 päättänyt olla käyttämättä otto-oikeutta vs. kunnansihteerin
viranhaltijapäätöksiin §:t 113 -115. Kunnassa on siis kunnansihteeri? Väite on
perätön tai mikäli ei ole, vaadin, että kunnanhallituksen pitää kumota vs.
kunnansihteerin tekemät viranhaltijapäätökset §:t 113 – 115 kohdan 1.2
perusteella.
Yllä olevan
perusteella vaadin, että kunnanhallitus oikaisee 6.10.2014 §:ssä 274 tekemänsä päätöksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti