tiistai 14. lokakuuta 2014

OIKAISUVAATIMUS KINNULAN SIVISTYSLAUTAKUNNAN 30.9.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 79 ja § 81


OIKAISUVAATIMUS KINNULAN SIVISTYSLAUTAKUNNAN 30.9.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 79 ja § 81

 

Vaadin, että Kinnulan sivistyslautakunta oikaisee Kinnulan sivistyslautakunnan 30.9.2014 pitämän kokouksen §:n 79 ja §:n 82. Perustelen asiaani seuraavasti:

 

                             1. Sivistyslautakunnan kokous 30.9.2014 § 79

 

Oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Julkisella vallalla perustuslaissa tarkoitetaan lähinnä valtiota ja kuntia. Hallinnon lainalaisuus todetaan myös perustuslain 2 §:ssä siten, että ”kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia”. Viimeksi mainittuun voidaan katsoa kuuluvaksi esimerkiksi sen, että päätöksen tekee toimivaltainen viranomainen. Lisäksi sen merkitsee, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja -määräyksiä noudatetaan. Jos päätöksen tekee väärä viranomainen tai menettelymuotoja ei noudateta, sanktiona voi olla päätöksen pätemättömyys ja ääritilanteissa jopa oikeudellinen vastuu.

 

Kinnulan kunnan lainvoimaisen hallintosäännön 19 §:n mukaan asiat päätetään kokouksessa viranhaltijan esittelystä.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 42 §:n mukaan valtuusto päättää viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 43 §:n mukaan kunnanhallitus valitsee toimialojen päälliköt.

 

Kinnulan kunnassa ei ole sivistystoimen päällikön virkaa, koska valtuusto ei ole sitä koskaan perustanut. Marja Lehtosta ei myöskään kunnanhallitus ole nimittänyt sivistystoimen päällikön virkaan.

 

Kunnanjohtaja on viranhaltijapäätöksellään vuonna 2005 valinnut Marja Lehtosen hoitamaan sivistyspäällikön tehtäviä sivistystoimialan esimiehenä sivutoimenaan. Kunnanjohtajan päätöksessä on kyse tehtävien antamisesta, ei virkaan nimittämisestä.

 

Marja Lehtonen on esitellyt sivistyslautakunnassa 30.9.2014 §:ssä 79 Esi- ja perusopetuksen lukuvuoden 2014 -2015 työsuunnitelmien hyväksymisen sivistystoimen päällikön virkanimikkeelle vaikka hänellä ei ole sivistystoimen päällikön virkaa.

                            

Sivistyslautakunta ei ole perustellut päätöstään 30.9.2014 §:ssä 82 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain 45§:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Sivistyslautakunnan päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella se on hyväksynyt laittoman esittelyn. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.

 

Vaadin, että sivistyslautakunta oikaisee 30.9.2014 §:ssä 79 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnan hallintosäännön 19, 42 ja 43 pykälien sekä perustuslain, kuntalain ja hallintolain vastaisena ja muutenkin laittomana sekä virheellisessä järjestyksessä syntyneenä.

 

                             2. Sivistyslautakunnan kokous 30.9.2014 § 82

 

Oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Julkisella vallalla perustuslaissa tarkoitetaan lähinnä valtiota ja kuntia. Hallinnon lainalaisuus todetaan myös perustuslain 2 §:ssä siten, että ”kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia”. Viimeksi mainittuun voidaan katsoa kuuluvaksi esimerkiksi sen, että päätöksen tekee toimivaltainen viranomainen. Lisäksi sen merkitsee, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja -määräyksiä noudatetaan. Jos päätöksen tekee väärä viranomainen tai menettelymuotoja ei noudateta, sanktiona voi olla päätöksen pätemättömyys ja ääritilanteissa jopa oikeudellinen vastuu.

 

Kinnulan kunnan lainvoimaisen hallintosäännön 19 §:n mukaan asiat päätetään kokouksessa viranhaltijan esittelystä.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 42 §:n mukaan valtuusto päättää viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 43 §:n mukaan kunnanhallitus valitsee toimialojen päälliköt.

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön mukaan sivistystoimen päällikölle ei ole myönnetty oikeutta viranhaltijapäätösten tekoon.

 

Kinnulan kunnassa ei ole sivistystoimen päällikön virkaa, koska valtuusto ei ole sitä koskaan perustanut. Marja Lehtosta ei myöskään kunnanhallitus ole nimittänyt sivistystoimen päällikön virkaan.

 

Kunnanjohtaja on viranhaltijapäätöksellään vuonna 2005 valinnut Marja Lehtosen hoitamaan sivistyspäällikön tehtäviä sivistystoimialan esimiehenä sivutoimenaan. Kunnanjohtajan päätöksessä on kyse tehtävien antamisesta, ei virkaan nimittämisestä.

 

Marja Lehtonen on esitellyt sivistyslautakunnassa 30.9.2014 §:ssä 82 tekemänsä viranhaltijapäätökset §:t 258 -345 sivistystoimen päällikön virkanimikkeelle vaikka hänellä ei ole sivistystoimen päällikön virkaa.

 

Sivistyslautakunta ei ole perustellut päätöstään 30.9.2014 §:ssä 82 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain 45§:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Sivistyslautakunnan päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella se on hyväksynyt laittomat viranhaltijapäätökset. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.

 

Vaadin, että sivistyslautakunta oikaisee 30.9.2014 §:ssä 79 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnan hallintosäännön 19, 42 ja 43 pykälien sekä perustuslain, kuntalain ja hallintolain vastaisena ja muutenkin laittomana sekä virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. Samalla vaadin, että virkanimikkeellä sivistystoimen päällikkö tehdyt viranhaltijapäätökset kumotaan virheellisessä järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomina.

 

Yllä olevan perusteella vaadin, että sivistyslautakunta oikaiseen 30.9.2014 §:ssä 79 ja 82 tekemänsä päätöksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti