PYYTÄMÄNNE SELITYS
KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN ANTAMASTA LAUSUNNOSTA 25.8.2014 § 212 (01484/14/2204
lähete 4891/14)
Annan
seuraavan selityksen Kinnulan kunnanhallituksen lausunnosta 25.82014 § 212:
0. Virheellisyydet kunnanhallituksen
kokouksessa 25.8.2014 § 212
0.1 Kunnanhallituksen puheenjohtaja Manu
Toikkasen esteellisyys
Kuntalain 52
§ mukaan luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja
työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä
säädetään.
Luottamushenkilö
on jäävi käsittelemään itsestään tehtyä oikaisuvaatimusta/valitusta.
Kunnanhallituksen
puheenjohtaja Manu Toikkanen on osallistunut kunnanhallituksen kokouksessa 25.8.2014
§:ssä 212 asian käsittelyyn ja päätöksen tekoon, vaikka valitukseni kohdassa
1.1.1 e valitetaan juuri Manu Toikkasen toimista kunnansihteerin virkavaalin
järjestelyissä.
Tämän vuoksi
hallinto-oikeuden tulee hylätä kunnanhallituksen antama lausunto kuntalain 52
§:n ja hallintolakien 27 -30 §:ien vastaisena sekä väärässä järjestyksessä
syntyneenä ja muutenkin laittomana.
1.1 Valmistelussa tapahtuneet virheet
a. Kunnanhallitus on kokouksessaan
5.11.2012 § 275 päättänyt tilata sisäisen tarkastuksen tekijäksi BDO Oy:n.
Tämän johdosta Kinnulan kunnassa toimitettiin vuonna 2012 hallinnon
eritystarkastus BDO Oy:n toimesta. Tulokset julkistettiin kunnanhallituksen
kokouksessa 14.1.2013 §:ssä 1. BDO
Oy:n lasku noin 31 000 euroa laitettiin maksuun kunnanhallituksen
päätöksellä 4.3.2013 § 96.
Kunnanhallitus lausunnossaan
virheellisesti väittää, että BDO Oy:n laskuun ja sisäisen tarkastuksen
tekemiseen liittyvät virheellisyydet olisi pitänyt käsitellä vuoden 2012
tarkastuskertomuksessa. Tämä ei ole
ollut mahdollista, koska hallinto-oikeuden päätös tuli vasta vuoden 2014
aikana. Kunnanhallitus väittää
lausunnossaan virheellisesti, että kunnanhallituksella ei ollut vuoden 2013
arviointikertomuksen valmistumisen yhteydessä tietoa hallinto-oikeuden
päätöksistä. Kunnanhallitus on käsitellyt hallinto-oikeuden päätöksiä ko
asiasta 10.3.2014 §:ssä 104. Päätökset ovat tulleet Kinnulan kuntaan tammikuun
2014 lopulla. Vuoden 2014 arvionti- ja tilintarkastuskertomus pitää olla
valmiina toukokuussa 2014, joten kunnanhallituksen esittämä väite siitä, ettei
sillä olisi ollut tietoa hallinto-oikeuden ratkaisusta ennen tarkastuskertomuksien
valmistumista EI OLE totuuden mukainen.
Kaikkiin esittämiini tosiasioihin
kunnanhallitus ei ole vastannut, mikä on kuntalain ja hallintolain vastaista.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
b. Kunnanhallitus ja vs kunnanjohtaja on allekirjoittanut vuoden
2013 tilinpäätöksen 24.3.2014 § 105. Kunnanvaltuusto on kuitenkin hyväksynyt
vuoden 2013 viimeiset ylitykset tilinpäätöksen allekirjoittamisen jälkeen
8.5.2014 § 16 ja § 17. Tämä on vastoin kuntalain 13 §:ää, jonka mukaan
valtuuston tulee päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista
sekä hyväksyä talousarvio. Kunnanhallitus on ottanut valtuustolle kuuluvaa
valtaa ja ylittänyt toimivaltansa allekirjoittamalla tilinpäätöksen ennen kuin
valtuusto on hyväksynyt vuoden 2013 talousarvioylitykset. Arviointikertomuksessa
ei ole mainintaa tästä vaikka on ilmeistä, että toiminta ei täytä kuntalain 52
§:ssä mainittuja esteellisyyssäädöksiä.
Kunnanhallitus ei lausunnossaan
ota kantaa esittämiini tosiasioihin ja siihen, miksi vuoden 2013 tilinpäätöksen
allekirjoittamisen jälkeen valtuusto on hyväksynyt kuntain ja Kinnulan hallintosäännön 32 §:n vastaisesti ylityksiä
talousarvioon ja miksi siitä ei ole mainintaa tarkastuskertomuksissa. Kinnulan
kunnan virallisen
hallintosäännön §: 32 mukaan ”tilinpäätöksen allekirjoittamisen jälkeen talousarvion
muutosehdotusta ei voi valtuustolle tehdä.”
Kaikkiin esittämiini tosiasioihin
kunnanhallitus ei ole vastannut, mikä on kuntalain ja hallintolain vastaista.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
c. Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 5.3 §:n mukaan
kunnanhallituksen on vuosittain maaliskuun loppuun ja Kinnulan hallintosäännön
26.1 §:n helmikuun loppuun mennessä
esitettävä kunnanvaltuustolle luettelo valtuutettujen tekemistä ja kunnanhallitukselle
lähetetyistä aloitteista, joita kunnanvaltuusto ei edellisen vuoden loppuun
mennessä ole lopullisesti käsitellyt. Samalla on ilmoitettava, mihin
toimenpiteisiin niiden johdosta on ryhdytty. Valtuusto voi todeta, mitkä
valtuustoaloitteista on käsitelty loppuun.
Kinnulan
kunnanhallitus esitti aloitteet valtuustolle vasta 8.5.2014 §:ssä 18. Arviointikertomuksessa
ei ole mainintaa tästä vaikka on ilmeistä, että toiminta ei täytä Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 5.3 §:n määräyksiä.
Kunnanhallitus lausunnossaan
virheellisesti väittää, että se olisi käsitellyt valtuustoaloitteet kuntalain
mukaisesti ja esittänyt ne valtuustolle määräaikaan 31.3 mennessä. Kunnanhallitus ohittaa lausunnossaan Kinnulan
kunnan hallintosäännön 26 §:n määräyksen, jonka mukaan kunnanhallituksen on
esitettävä aloitteet valtuustolle
helmikuun loppuu mennessä. Kunnanhallitus myös väittää lausunnossaan
virheellisesti, että hallintosäännön rikkominen ei olisi niin merkittävä
seikka, että siitä olisi oltava arviointikertomuksessa merkintää.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
d. Kunnanvaltuuston kokouksiin 26.9.2014 ja 28.10.2014 osallistui
valtuutettuna ilman mandaattia Kirsti Häkkinen.
Kuntalain 11 § mukaan valtuutetuille valitaan varavaltuutettuja
jokaisen kunnallisvaaleissa esiintyneen vaaliliiton, puolueen ja yhteislistan
ensimmäisistä valitsematta jääneistä ehdokkaista sama määrä kuin valtuutettuja, kuitenkin vähintään kaksi.
Yhteislistan ulkopuolella olleen valitsijayhdistyksen ehdokkaana valitulla
valtuutetulla ei ole varavaltuutettua. Kokoomuksella
on Kinnulan valtuustossa kolme varavaltuutettua, Leo Urpilainen, Anita
Urpilainen ja Toni Kinnunen (katso
KV 24.1.2013).
Kuntalain 37 §:n
luottamushenkilön menettäessä vaalikelpoisuutensa on sen toimielimen, jonka
valittava luottamushenkilö on, todettava luottamustoimi päättyneeksi. Valtuutetun
osalta päätöksen tekee valtuusto. Päätös pannaan täytäntöön heti.
Kirsti
Häkkinen ollut kokoomuksen varavaltuutettu kunnanvaltuuston kokouksissa 26.9.2013 ja 28.10.2013, koska
kuntalain 11 § mukaan Kinnulan valtuusto ei ollut todennut varavaltuutettu Toni
Kinnusen menettäneen vaalikelpoisuuttaan, häntä ollut vapautettu toimestaan eikä
hän ollut kuollut. Kinnulan valtuusto ei myöskään ollut kuntalain 37 §:n mukaisesti
myöntänyt Toni Kinnuselle eroa missään kokouksessaan. Arviointikertomuksessa
ei ole mainintaa tästä vaikka on ilmeistä, että toiminta ei täytä kuntalain
11§:n eikä kuntain 37 §:n määräyksiä
Kunnanhallitus aivan oikein
toteaa lausunnossaan, että yllä olevan asian jättäminen pois
arviointikertomuksesta on virheellistä ja kuntalain vastaista.
Kunnanhallitus toteaa myös
asiallisesti, että olen tarkoittanut kunnanvaltuuston kokouksia 26.9.2013 ja 28.10.2013.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
e. Kinnulan kunnansihteerin virkavaalista ja virkaan liittyvästä
toimivallasta on Rauno Kinnunen valittanut Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen (KH
4.11.2013 § 343). Kunnansihteerin virkavaali ei ole lainvoimaa valituksesta
johtuen. Kunnanhallitus ei myöskään ole pannut virkavaalia täytäntöön tai
valinnut kunnansihteerinä toiminutta Henrik Kiviniemeä väliaikaisesti hoitamaan
valituksen alaista päätöstä. Tästä huolimatta Henrik Kiviniemi on hoitanut kunnansihteerin
virkaa ilman lainvoimaisen viranomaisen lainvoimaista päätöstä tilivuonna 2013
ajalla 1.10. 2013 – 31.12.2013 (kh
30.9.2013 § 306, § 311 ja §312) ja tehnyt virkaan kuuluvia
viranhaltijapäätöksiä ilman toimivaltaa. Arviointikertomuksessa ei ole mainintaa
tästä vaikka on ilmeistä, että toiminta ei täytä kuntalain määräyksiä
Kunnanhallitus lausunnossaan
virheellisesti väittää, että kunnanhallitus olisi toimeenpannut
valituksenalaiset päätöksen erillisellä päätöksellä. Näin EI ole tapahtunut. Kunnanhallituksen päätöksiä ei yleensä
panna täytäntöön erillisillä päätöksillä. Jos virkavaalista valitetaan, kuten
nyt on tehty, virka täytetään väliaikaisesti, jolloin valituksenalaisella
päätöksellä valittu voi ryhtyä heti hoitamaan virkaa. Tämmöistä päätöstä
kunnanhallitus ei ole tehnyt vaan Henrik Kiviniemi on laittomasti hoitanut
kunnan sihteerin virkaa ja käyttänyt kunnansihteerin titteliä. Tämä on vastoin
kuntalakia. Kunnanhallitus ei myöskään
ole tehnyt täytäntöönpanopäätöstä valituksenalaisesta kunnansihteerin
toimivalta eikä maksumääräyksien antamispäätöksistä.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
f. Kinnulan kunnanvaltuusto hyväksyi
uuden Kinnulan kunnan hallintosäännön kokouksessaan 29.4.2014 §:ssä 36. Rauno Kinnunen valitti asiasta Hämeenlinnan
hallinto-oikeuteen. Tästä huolimatta kunnanhallitus pani päätöksen täytäntöön
ja Kinnulan kunnassa toimittiin uuden hallintosäännön mukaisesti. Hämeenlinnan
hallinto-oikeus kumosi Kinnulan kunnanvaltuuston päätöksen 29.4.2014 §: n 36
päätöksellään 25.3.2014 päätösnumerollaan 14/0202/3. Tästä asiasta ei ole
arviointikertomuksessa mainintaa, vaikka Kinnulan kunta on toiminut laittoman
hallintosäännön mukaan 1.6.2013 – 25.3.2014 välisen ajan.
Kunnanhallitus aivan oikein lausunnossaan
esittää, että täytäntöönpanoa ei ole kielletty, mutta kunnanhallituksen olisi
pitänyt tehdä asiasta erillinen täytäntöönpano päätös, tätä kunnanhallitus ei
ole tehnyt.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
g. Kinnulan kunnanhallitus teki
18.12.2013 § 51 päätöksen investointirahoista vuodelle 2013. Vuoden 2013
investoinneissa oli varattu rahoitusta mm Salonpään alueen kunnallistekniikan
rakentamiseen. Tämän vuoksi käynnistettiin Kinnulan kunnan toimesta laaja
kunnallistekninen suunnittelu Salonpään alueella. Kunnan toimesta laadittiin
myös alueen maanomistajien kanssa sopimus johtojen laitteiden ja sijoittamisesta
alueelle ja annettiin lupaus alueen rakentamisesta.
Kinnulan
kunnanhallitus teki 25.4.2013 § 161 päätöksen, että Salonpään alue rakennetaan
suunnitelman mukaisesti. Päätös on myöhemmin saanut lainvoiman.
Kunnanhallitus
teki 27.5.2013 § 192 esityksen kunnanvaltuustolle, että Salonpään alueen
vesihuolto- ja laajakaista-hankkeesta luovutaan muiden kuin vakinaisessa
asuinkäytössä olevien kiinteistöjen osalta. Salonpään hankkeen sijasta
toteutetaan Myllykylän vesihuolto- ja valokuituhanke. Kunnanvaltuusto hyväksyi
esityksen 26.6.2013 § 47. Tämä päätös
on kuitenkin ristiriidassa kunnanvaltuuston 18.12.2012 § 51 ja
kunnanhallituksen 25.4.2013 § 161 tekemien lainvoimaisien päätöksien kanssa.
Kunnanhallituksen ja valtuuston lainvoimaisen päätöksen muuttaminen ei ole
mahdollista ilman seuraamuksia, koska perinteisen oikeusopin mukaan päätöksen
pysyvyys koskee sellaisia päätöksiä, joilla yksityiselle annetaan jokin etuus
tai oikeus. Tässä tapauksessa yksityisille on annettu lupaus, että heidän
tonteilleen vedetään viemäri ja laajakaista.
Anna-Liisa
Kinnunen on kolme eri kertaa (25.9.2013, 10.11.2013 ja 19.2.2014) pyytänyt
asiasta selvitystä kunnanhallitukselta. Kunnanhallitus ei kuitenkaan ole
kommentoinut asiaan mitenkään. Tästä ei arviointikertomuksessa ole mainintaa,
vaikka on ilmeistä, että kunnanhallitus on toiminut laittomasti.
Kunnanhallitus lausunnossaan aivan oikein
myöntää, että asiasta olisi ollut hyvä olla maininta arviointikertomuksessa.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
h. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun
vastuualueen toimesta tehtiin Kinnulan kunnan eri hallintokuntiin kohdistuvia
työsuojelutarkastuksia syksyn 2013 aikana. Aluehallintovirasto pyysi 26.6.2013
päivätyssä raportissa/selvityspyynnössä kunnalta selvitystä siitä, mihin
toimenpiteisiin kunnassa on ryhdytty tai päätetty ryhtyä kuormitustekijöiden
selvittämiseksi ja kuormittumisen välttämiseksi ja estämiseksi.
Kinnulan kunnanhallitus vastasi aluehallintoviraston
selvityspyyntöön kunnanhallituksen 19.8.2014 § 260 päättämällä tavalla ja
lupasi korjata vallitsevan tilanteen.
Kunnanhallitus
lausunnossaan väittää, että työvoimaa on ”pyritty lisäämään ja asiaa on pyritty
hoitamaan”. Mitään konkreettista ei kuitenkaan ole tehty. Tästä epäkohdasta
olisi arviointikertomuksessa pitänyt kuntalain mukaan olla maininta.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
i. Kinnulan kunnan päätöksistä, jotka kunnanhallitus on
pannut täytäntöön ilman lainvoimaa, on useita valituksia sisällä Hämeenlinnan
hallinto-oikeudessa. Tästä asiasta ei ole mainintaa arviointikertomuksessa,
vaikka tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Markku Toikkanen istuu
kunnanhallituksen pöydän ympärillä valtuuston varapuheenjohtajana.
Kunnanhallitus lausunnossaan aivan oikein
myöntää, että asiasta olisi ollut hyvä olla maininta arviointikertomuksessa.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana ja
kuntalain vastaisena.
Kuntalain 52
§ mukaan luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja
työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä
säädetään.
Kinnulan kunnanhallituksen kumotun päätöksen 5.11.2012 § 275 mukaisesti
Markku Toikkanen (tarkastuslautakunnan
vpj 2013- 2016), Raimo Pekkarinen ja Jonna Leppänen ohjasivat sisäisiä
tarkastajia Kinnulan kunnan puolesta. Laittomassa sisäisessä tarkastuksessa
neuvottelijana Kinnulan kunnan puolelta oli tarkastuslautakunnan
varapuheenjohtaja Markku Toikkanen. Laittoman sisäisen tarkastuksen lasku noin
31 000 euroa maksettiin Kinnulan kunnan tililtä vuoden 2013 aikana.
Tarkastuslautakunnan
käsitellessä Kinnulan kunnan arviointikertomusta vuodelta 2013 Markku Toikkanen
ei jäävännyt itseään tämän asian osalta.
Kunnanvaltuuston päätös 18.6.2014
§ 30 tulee edellä olevan perusteella sekä kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27
-30 §:in vastaisena ja muutenkin laittomana ja väärässä järjestyksessä
syntyneenä kumota.
Kunnanhallitus ei ole ottanut asiaan kantaa
vaikka kuntalain ja hallintolain mukaan näin olisi pitänyt tehdä.
Markku Toikkanen vierittää lausunnossaan
esteellisyydestään tilintarkastajan vastuulle eikä ota kantaa siihen, että
hänet nimenomaan kunnanhallitus valitsi päätöksellään 5.11.2012 § 275 sisäisen
tarkastuksen valvojaksi Kinnulan kunnan puolelta. Tietämättömyyteen Markku
Toikkanen ei näin voi vedota, vaan hänen olisi, nykyisenä tarkastuslautakunnan
varapuheenjohtajana, pitkäaikaisena kunnanvaltuutettuna ja edellisten
hallituksen puheenjohtajana, pitänyt tietää jääviydestään tässä asiassa.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Kuntalain 52
§ mukaan luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja
työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä
säädetään.
Kuntalain 72
§:n mukaan tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman
tilintarkastuksen toimittamiseen. Jos edellytykset riippumattomaan
tarkastukseen puuttuvat, tilintarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta
tehtävää tai luovuttava siitä.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 5.11.2012 § 275 päättänyt tilata
sisäisen tarkastuksen tekijäksi BDO Oy:n. Tämän johdosta Kinnulan kunnassa
toimitettiin vuonna 2012 hallinnon eritystarkastus BDO Oy:n toimesta. Tulokset
julkistettiin kunnanhallituksen kokouksessa 14.1.2013 §:ssä 1. BDO Oy:n lasku noin 31 000 euroa laitettiin
maksuun vuoden 2013 aikana kunnanhallituksen päätöksellä 4.3.2013 § 96.
Rauno Kinnunen ja Pentti Peltonen valittivat hallinto-oikeuteen
tehdystä sisäisestä tarkastuksesta. Kunnanhallitus kuitenkin laittoi täytäntöön
valituskelpoisen päätöksen. Hallinto-oikeus kumosi päätöksellään 14/0065/3
kunnanhallituksen päätöksen 5.11.2012 § 275 tilata sisäinen tarkastus
BDO:lta. Lisäksi hallinto-oikeus on
kumonnut 4 muutakin kunnanhallituksen päätöstä koskien BDO Oy:tä tilattua
sisäistä tarkastusta (14/0062/3, 14/0061/3, 140064/3 sekä Pentti Peltosen
tekemä valitus). Arviointikertomuksessa ei ole mainintaa tästä vaikka on
ilmeistä, että toiminta ei täytä perustuslain 2 §:ssä mainittuja julkisesta toiminnasta
annettuja määräyksiä.
Rauno Kinnunen ja Marketta Rouvinen ilmoittivat BDO Oy:n
toimitusjohtaja Helge Voutille ja tutkija Eila Koivulle, että BDO Oy:n
valinnasta sisäisen tarkastuksen tekijäksi on valitettu ja että tehty päätös ei
ole vielä saanut lainvoimaa. Tästä huolimatta BDO teki sisäisen tarkastuksen
Kinnulan kuntaan. Tarkastajina toimivat Eila Koivu, Helge Vouti, Jarkko Huhtaniska ja Heidi Glader.
Kinnulan kunnan tilit tarkasti vuoden 2013 osalta BDO Audiator Oy:n tilintarkastaja Asko Vanhatupa, vaikka
hänen esimiehensä ja edustamansa yhtiön toimitusjohtaja oli tehnyt Kinnulan
kuntaan hallinto-oikeuden kumoaman laittoman tarkastuksen. BDO Audiator
laskutti vuoden 2013 aikana Kinnulan kuntaa laittomasta sisäisestä tarkastuksesta
noin 31 000 euroa. Tilintarkastuskertomuksessa eikä arviointikertomuksessa
ole tästä asiasta mainintaa. Tilintarkastaja Asko Vanhatuvan olisi tullut
jäävätä itsensä tässä asiassa ja mainita asiasta tilintarkastuskertomuksessa.
Tilintarkastajalla ei ole ollut edellytyksiä riippumattoman tilintarkastuksen
suorittamiseen tilivuodelta 2013.
Kunnanhallitus ei ole asiaa
kommentoinut. Tämä on vastoin hallinto- ja kuntalain määräyksiä.
Hallinto-oikeus on pyytänyt lausunnon Kinnulan kunnan tilit kaudelta
2013 tarkastaneelta tilintarkastaja Asko Vanhatuvalta. Asko Vanhatupa ei ole
lausuntoa asiasta kuitenkaan antanut.
Tämä on vastoin hallinto- ja kuntalain määräyksiä.
Lausunnon on puolestaan ilman pyytämättä antanut tilintarkastaja Asko
Vanhatuvan esimies Helge Vouti, joka oli yksi laittomaksi tuomitun sisäisen
tarkastuksen tekijä ja tarkastuksen allekirjoittaja.
Lausunnossaan Helge Vouti väittää, että tilintarkastuksen tehneen Asko
Vanhatuvan riippumattomuus tilintarkastajana olisi vaarantunut, vaikka sisäisen
tarkastuksen tehnyt Helge Vouti on hänen esimiehensä ja tarkastusyhtiö hänen
työnantajansa. Mielestäni enempää esteellisyyttä ei oikein voi kuvitella, jossa
tilintarkastajan riippumattomuus vaarantuu. Tästä hyvänä esimerkkinä on se,
että Helge Vouti esimiehenä on antanut selityksen Asko Vanhatuvan puolesta.
Lausunnossaan Helge Vouti väittää, että kunnanhallitus olisi pannut
päätöksellään valituksenalaisen päätöksen täytäntöön. Sellaista päätöstä ei
kunnanhallitus ole tehnyt. Sillä seikalla, että yhtiöitä on fuusioitu, ei ole
jääviyden näkökulmasta merkitystä.
Asiasta olisi pitänyt olla maininta tilintarkastuskertomuksessa ja
arviointikertomuksessa ja tämä asian kohdalla Asko Vanhatuvan olisi kokeneena
tilintarkastajana pitänyt jäävätä itsensä.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Kuntalain 52
§ mukaan luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja
työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä
säädetään.
Kuntalain 22
§:n mukaan valtuuston on asetettava keskuudestaan valiokunta valmistelemaan
21 §:ssä tarkoitettua luottamushenkilöiden erottamista koskevaa sekä 25 §:ssä
tarkoitettua kunnanjohtajan irtisanomista tai muihin tehtäviin siirtämistä
koskevaa asiaa. Valiokunta voidaan asettaa myös lausunnon antamista ja
hallinnon tarkastamista varten
Tarkastuslautakunnan
puheenjohtaja Pauli Salonpää toimi kunnanvaltuuston kokouksessa 26.9.2013 §:ssä
57 valitun tilapäisen valiokunnan puheenjohtajana. Tilapäisen valiokunnan
varajäsenenä toimi kohdassa 1.1.1 d esitelty Kirsti Häkkinen ilman valtuutetun
mandaattia,
Tarkastuslautakunnan
puheenjohtaja Pauli Salonpää ei jäävännyt itseään tarkastuslautakunnan
kokouksessa 27.5.2014 §:ssä 20, eikä maininnut asiasta muutenkaan mitään.
Kunnanhallitus ei ole asiaa
kommentoinut. Tämä on vastoin hallinto- ja kuntalain määräyksiä.
Pauli Salonpää vierittää lausunnossaan
esteellisyydestään tilintarkastajan vastuulle eikä ota kantaa muuten kuin, että
hän ei koe olleensa esteellinen. Tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajana ja
kunnanvaltuutettuna hänen olisi pitänyt tietää jääviydestään tässä asiassa.
Asiasta ei ole mainintaa arviointi- eikä
tilintarkastuskertomuksessa vaikka olisi pitänyt olla.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Tarkastuslautakunnan esitys
valtuustolle on erilainen kuin mitä on esitetty valtuustolle.
Todennäköisesti vs. kunnanjohtaja/kunnansihteeri
Henrik Kiviniemi on virkansa puolesta redusoinut/muuttanut tarkastuslautakunnan
valtuustolle päättämää esitystekstiä.
Suomen perustuslain 2 §:n
mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee
perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä
tavoin, että kaikessa julkisessa
toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia
Viranhaltijalla ei ole Suomen
lakiin tai muuhunkaan määräykseen perustuvaa oikeutta omatoimisesti muuttaa pilkkullakaan kunnanhallituksen
esitystä valtuustolle.
Kunnanhallitus myöntää asiallisesti tapahtuneen virheen.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät päätökset
virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta- ja
hallintolain vastaisena.
Kunnanvaltuusto
on hyväksynyt kunnanhallituksen
esityksen §:ssä 30 vaikka kunnanhallitus ei ole arviointikertomusta käsitellyt
eikä esittänyt valtuustolle. Kokouksesta tehdyn pöytäkirjan ovat puheenjohtaja
Esko Pelkonen, pöytäkirjanpitäjä Marja Lehtonen sekä pöytäkirjantarkastajat
Jonna Laulumaa ja Tapio Pekkarinen hyväksyneet allekirjoituksellaan.
Valtuusto on
jättänyt tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen hyväksymättä, vaikka
kuntalain 71 §:n mukaan tarkastuslautakunnan on valmisteltava valtuuston
päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioitava,
ovatko valtuuston asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet kunnassa
ja kuntakonsernissa toteutuneet. Tilivuoden 2013 osalta asiat eivät ole tullet
käsiteltyä.
Kunnanhallitus myöntää asiallisesti
virheen. Valtuusto on jättänyt
arviointikertomuksen hyväksymättä ja asia on korjattava uudella päätöksellä
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Valtuusto ei ole perustellut
päätöstään 18.6.2014 §:ssä 30 vaikka se ei ole hyväksynyt tarkastuslautakunnan
esitystä arviointikertomuksesta vuodelle 2013.
Hallintolain 45§:n 1 momentin mukaan päätös on
perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat
vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Valtuuston
päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella valtuusto on päätöksensä
tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2
momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että päätöksen/virkamiesesittelyn
tekee toimivaltainen viranomainen ja että voimassa olevia menettelysäännöksiä
ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanhallitus myöntää asiallisesti virheen. Virhe on korjattava uudella päätöksellä.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Annan saman selityksen kuin kohdassa
1.1.1
Annan saman selityksen kuin kohdassa 1.1.2
Annan saman selityksen kuin kohdassa 1.1.3
Annan
saman selityksen kuin kohdassa 1.1.4
Annan saman selityksen kuin kohdassa 1.2.1
Annan saman selityksen kuin kohdassa 1.2.2
Annan saman selityksen kuin kohdassa 1.2.3
Annan
samat selitykset kuin kohdissa 1.1, 1.2, 2,1, 2.2, 2.3 ja 2.4
Annan saman selityksen kuin kohdassa
1.2.1
Kunnanhallitus myöntää asiallisesti
virheen. Virhe pitää korjata uudella päätöksellä.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
Kunnanhallitus myöntää asiallisesti
virheen. Virhe pitää korjata uudella päätöksellä.
Edellä olevan ja valituksessani olevien perusteiden nojalla, vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 18.6.2014 §:ssä 30 ja 31 tekemät
päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, muutenkin laittomana sekä kunta-
ja hallintolain vastaisena.
2.4.4 Kari-Pekka Urpilaisen
poistuminen kokouksesta
Poistumisen syy olisi pitänyt kirjata
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti