OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN
8.9.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 226 ja § 231
Vaadin, että
Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 8.9.2014 pitämän
kokouksen §:n 226 ja §:n 231. Perustelen asiaani seuraavasti:
1. Kunnanhallituksen kokous 8.9.2014 § 226
1.1. Arja Rekosen esteellisyys
Kunnanhallituksen jäsen Arja
Rekonen on osallistunut kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.2014 §:n 226
käsittelyyn.
Arja Rekonen on valittu
Kinnulan kunnanhallitukseen Suomen Keskusta rp:n mandaatilla kunnanvaltuuston
kokouksessa 24.1.2013 § 2.4. Arja Rekonen on Suomen Keskustan jäsen. Arja
Rekonen toimii myös Keski-Suomen käräjäoikeuden lautamiehenä (KV 24.1.2013 §
2.14).
Vaikka kunnalliset
luottamushenkilöt valitaankin useimmiten poliittisin perustein, käräjäoikeuden
lautamies ei voi esiintyä puoluetunnuksen alla. Lautamiehen tehtäviä ei
myöskään voida pitää kunnallisena luottamustehtävänä, vaikka valtuusto valitsee
lautamiehet. Pikemminkin on kyse valtiollisesta luottamustehtävästä.
Tuomioistuimen jäsenen on oltava ehdottoman puolueeton. Hän jakaa oikeutta,
tulkitsee lakia.
Oikeusministeriön lausunto
pyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/31/2012 mukaan ns puolueveron maksamista kokouspalkkioista ei voida pitää
hyväksyttävänä. Oikeusministeriön näkemyksen mukaan esteellisyyskysymykset
ovat usein ajankohtaisia erityisesti silloin, kun kyse on kunnanhallituksen
jäsenestä. Oikeusministeriön mukaan
merkittävässä asemassa olevien kunnallisten luottamushenkilöiden valitsemiseen
lautamieheksi tullee suhtautua pidättyvästi. Oikeusministeriö
lausuntopyynnön on allekirjoittanut oikeusministeri Anna-Maija Henriksson
Arja Rekonen ei voi toimia
oikeusministeriön lautamiehistä annetun ohjeen ja oikeusministeriön
lausuntopyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/12/2012 mukaan poliittisin
tunnuksin Kinnulan kunnanhallituksen jäsenenä ja on ollut siksi esteellinen
osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.
Kunnanhallituksen
8.9.2014 § 226 tekemä päätös pitää laittomana kumota.
1.2 Anitta Hakkaraisen esteellisyys
Kunnanvaltuuston 3.
varapuheenjohtaja Anitta Hakkarainen on osallistunut kunnanhallituksen
kokoukseen 8.9.2014 §:n 226 käsittelyyn.
Anitta Hakkarainen on valittu
Kinnulan kunnanvaltuuston 3. varapuheenjohtajaksi kansallisen kokoomus rp:n
mandaatilla kunnanvaltuuston kokouksessa 24.1.2013 § 2.4. Anitta Hakkarainen toimii
myös Keski-Suomen käräjäoikeuden lautamiehenä (KV 24.1.2013 § 2.14).
Vaikka kunnalliset
luottamushenkilöt valitaankin useimmiten poliittisin perustein, käräjäoikeuden
lautamies ei voi esiintyä puoluetunnuksen alla. Lautamiehen tehtäviä ei
myöskään voida pitää kunnallisena luottamustehtävänä, vaikka valtuusto valitsee
lautamiehet. Pikemminkin on kyse valtiollisesta luottamustehtävästä.
Tuomioistuimen jäsenen on oltava ehdottoman puolueeton. Hän jakaa oikeutta,
tulkitsee lakia.
Oikeusministeriön
lausunto pyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/31/2012 mukaan ns puolueveron maksamista kokouspalkkioista
ei voida pitää hyväksyttävänä. Oikeusministeriön näkemyksen mukaan
esteellisyyskysymykset ovat usein ajankohtaisia erityisesti silloin, kun kyse
on kunnanhallituksen jäsenestä. Oikeusministeriön
mukaan merkittävässä asemassa olevien kunnallisten luottamushenkilöiden
valitsemiseen lautamieheksi tullee suhtautua pidättyvästi. Oikeusministeriö
lausuntopyynnön on allekirjoittanut oikeusministeri Anna-Maija Henriksson
Anitta Hakkarainen ei voi
toimia oikeusministeriön lautamiehistä annetun ohjeen ja oikeusministeriön
lausuntopyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/12/2012 mukaan poliittisin
tunnuksin Kinnulan kunnanhallituksen jäsenenä ja on ollut siksi esteellinen
osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.
Kunnanhallituksen 8.9.2014 § 226
tekemä päätös pitää laittomana kumota.
1.3 Väite huoltopäivystyksen kilpailuttamisen toteuttamisen laillisten
edellytysten poistumisesta
Kunnanhallitus on
kokouksessaan 3.12.2013 §:ssä 363 päättänyt kilpailuttaa huoltomiespäivystyksen
1.5.2014 mennessä. Kunnanhallituksen tekemä päätös on saanut lainvoiman.
Kunnanhallituksen väite
siitä, että kilpailuttamisen lailliset edellytykset ovat poistuneet, koska
Kinnulan kunta ei ole kilpailuttanut huoltopäivystystä 1.5.2014 mennessä on
perätön. Kinnulan kunnan oma virheellinen toiminta kilpailutuksen järjestämättä
jättämisestä ei tee kunnanhallituksen 3.12.2013 §:ssä 363 tehtyä päätöstä
mitättömäksi. Huoltomiespäivystys on kilpailutettava alkuperäisen päätöksen
mukaisesti mahdollisimman nopeasti.
Vaadin, että Kinnulan
kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 226 tekemänsä virheellisen päätöksen ja
kilpailuttaa huoltomiespäivystyksen 3.12.2013 §:n 363 mukaisesti mahdollisimman
nopeasti. Kilpailutta jättämisestä kunnalle seuraa yksityisoikeudellisilla
perusteilla korvausvelvollisuus.
1.5 Kunnanhallituksen 3.12.2013 §:ssä tehdyn päätöksen pysyvyys
Kunnallishallinnossa voimassa
olevan oikeusvoimaopin mukaan
kunnanhallituksen päätöksiä sitoo pysyvyys. Tämä tarkoittaa sitä, että
lainvoimaista päätöstä EI SAA muuttaa tai peruuttaa ilman tähän nimenomaan oikeuttavaa säädöstä. Perinteisenkin
oikeusopin mukaan pysyvyys koskee päätöksiä, joilla yksityiselle annetaan jokin
etuus tai oikeus.
Kunnanhallitus ei voi muuttaa
tai peruuttaa lainvoimaista päätöstä ilman tähän nimenomaan oikeuttavaa
säädöstä. Hyvän hallinnon periaatteisiin kuuluu luottamuksensuojaperiaate, jota
kunnanhallitus ei voi rikkoa.
Yrittäjäksi aikoville
kuntalaisille ja yrityksille on kunnanhallitus antanut oikeuden tehdä tarjouksen huoltomiespäivystyksestä eikä toisaalta
sitä ole peruutettukaan. Täten kaikille, mahdollisesti yrittäjäksi aikovalle,
on annettu mahdollisuus tehdä tarjous huoltomiespäivystyksestä.
Yllä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 226 tekemänsä
päätöksen.
1.6 Perustelematta jätetty päätös
Kunnanhallitus ei ole perustellut
päätöstään 8.9.2014 § 226 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain 45§:n 1
momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä
seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut
säännökset. Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella
kunnanhallitus on päätöksensä/lausuntonsa tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta
päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Vaadin, että kunnanhallitus oikaiseen
tekemänsä päätöksen §:ssä 226. Kunnanhallituksen tekemä päätös 8.9.2014 § 226 on
päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt virheellisessä
järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n vastainen ja siksi se on kumottava.
1.7 Arja Rekosen varajäsenen kutsumatta jättäminen
Arja Rekonen jääväsi itsensä
kunnanhallituksen kokouksessa 8.9.2014 §:n 238 käsittelyn ajaksi. Kunnanhallituksen
kokouksen pöytäkirjassa ei ole mainintaa siitä, että Arja Rekosen varajäsen
Tiina Kuivaniemi olisi kutsuttu kuntalain mukaisesti kunnanhallituksen
kokoukseen 8.9.2014 §:n 238 käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Tämän vuoksi
koko kokous on mitätön ja laiton.
Yllä olevan perustella
vaadin, että kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 226 tekemänsä päätöksen.
2. Kunnanhallituksen päätös 8.9.2014 § 231
2.1 Arja Rekosen esteellisyys
Kunnanhallituksen jäsen Arja
Rekonen on osallistunut kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.2014 §:n 231
käsittelyyn.
Arja Rekonen on valittu
Kinnulan kunnanhallitukseen Suomen Keskusta rp:n mandaatilla kunnanvaltuuston
kokouksessa 24.1.2013 § 2.4. Arja Rekonen on Suomen Keskustan jäsen. Arja
Rekonen toimii myös Keski-Suomen käräjäoikeuden lautamiehenä (KV 24.1.2013 § 2.14).
Vaikka kunnalliset
luottamushenkilöt valitaankin useimmiten poliittisin perustein, käräjäoikeuden
lautamies ei voi esiintyä puoluetunnuksen alla. Lautamiehen tehtäviä ei
myöskään voida pitää kunnallisena luottamustehtävänä, vaikka valtuusto valitsee
lautamiehet. Pikemminkin on kyse valtiollisesta luottamustehtävästä.
Tuomioistuimen jäsenen on oltava ehdottoman puolueeton. Hän jakaa oikeutta,
tulkitsee lakia.
Oikeusministeriön lausunto
pyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/31/2012 mukaan ns puolueveron maksamista kokouspalkkioista ei voida pitää
hyväksyttävänä. Oikeusministeriön näkemyksen mukaan esteellisyyskysymykset
ovat usein ajankohtaisia erityisesti silloin, kun kyse on kunnanhallituksen
jäsenestä. Oikeusministeriön mukaan
merkittävässä asemassa olevien kunnallisten luottamushenkilöiden valitsemiseen
lautamieheksi tullee suhtautua pidättyvästi. Oikeusministeriö
lausuntopyynnön on allekirjoittanut oikeusministeri Anna-Maija Henriksson
Arja Rekonen ei voi toimia
oikeusministeriön lautamiehistä annetun ohjeen ja oikeusministeriön
lausuntopyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/12/2012 mukaan poliittisin
tunnuksin Kinnulan kunnanhallituksen jäsenenä ja on ollut siksi esteellinen
osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.
Kunnanhallituksen
8.9.2014 § 231 tekemä päätös pitää laittomana kumota.
2.2 Anitta Hakkaraisen esteellisyys
Kunnanvaltuuston 3.
varapuheenjohtaja Anitta Hakkarainen on osallistunut kunnanhallituksen
kokoukseen 8.9.2014 §:n 231 käsittelyyn.
Anitta Hakkarainen on valittu
Kinnulan kunnanvaltuuston 3. varapuheenjohtajaksi kansallisen kokoomus rp:n
mandaatilla kunnanvaltuuston kokouksessa 24.1.2013 § 2.4. Anitta Hakkarainen
toimii myös Keski-Suomen käräjäoikeuden lautamiehenä (KV 24.1.2013 § 2.14).
Vaikka kunnalliset
luottamushenkilöt valitaankin useimmiten poliittisin perustein, käräjäoikeuden
lautamies ei voi esiintyä puoluetunnuksen alla. Lautamiehen tehtäviä ei
myöskään voida pitää kunnallisena luottamustehtävänä, vaikka valtuusto valitsee
lautamiehet. Pikemminkin on kyse valtiollisesta luottamustehtävästä.
Tuomioistuimen jäsenen on oltava ehdottoman puolueeton. Hän jakaa oikeutta,
tulkitsee lakia.
Oikeusministeriön
lausunto pyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/31/2012 mukaan ns puolueveron maksamista kokouspalkkioista
ei voida pitää hyväksyttävänä. Oikeusministeriön näkemyksen mukaan
esteellisyyskysymykset ovat usein ajankohtaisia erityisesti silloin, kun kyse
on kunnanhallituksen jäsenestä. Oikeusministeriön
mukaan merkittävässä asemassa olevien kunnallisten luottamushenkilöiden
valitsemiseen lautamieheksi tullee suhtautua pidättyvästi. Oikeusministeriö
lausuntopyynnön on allekirjoittanut oikeusministeri Anna-Maija Henriksson
Anitta Hakkarainen ei voi
toimia oikeusministeriön lautamiehistä annetun ohjeen ja oikeusministeriön
lausuntopyynnön käräjäoikeuksille 24.8.2012 nro 8/12/2012 mukaan poliittisin
tunnuksin Kinnulan kunnanhallituksen jäsenenä ja on ollut siksi esteellinen
osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014.
Kunnanhallituksen 8.9.2014 § 231
tekemä päätös pitää laittomana kumota.
2.3 Perustelematta jätetty päätös/kysymyksiin vastaamatta jättäminen
Kunnanhallitus ei ole
perustellut päätöstään 8.9.2014 § 231 lain vaatimalla tavalla. Hallintolain
45§:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava,
mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava
sovelletut säännökset. Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä
perusteella kunnanhallitus on päätöksensä/lausuntonsa tehnyt. Kyse ei ole ollut
sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse
perustella.
Kunnanhallitus ei ole
vastannut selvityspyynnössäni esittämiin kysymyksiin:
-
Miten kunnanhallitus aikoo raportoida työllisyyden
seurannan laiminlyönneistä valtuustolle?
-
Miten kunnanhallitus uskoo vs kunnansihteerin
ehtivän oman työnsä ohelle (kansalaisopiston rehtori, tuntiopettaja,
perhepäivähoidon ohjaaja, sivistystoimen päällikkö) hoitaa valtuuston
19.12.2013 § 70 Kinnulan kunnan työllistämisstrategian velvoittamat asiat?
-
Onko kunnanhallitus keskustellut vs.
kunnansihteerin töiden lisäämisestä kansalaisopiston johtokunnan, Lestijärven
ja Toholammin kuntien edustajien kanssa? Jos on, niin missä ja milloin asiasta
oin sovittu ko yhteiskumppaneiden kanssa?
Vaadin, että kunnanhallitus
oikaiseen tekemänsä päätöksen §:ssä 226. Kunnanhallituksen tekemä päätös
8.9.2014 § 226 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt
virheellisessä järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n vastainen ja siksi se
on kumottava.
2.4 Arja Rekosen varajäsenen kutsumatta jättäminen
Arja Rekonen jääväsi itsensä
kunnanhallituksen kokouksessa 8.9.2014 §:n 238 käsittelyn ajaksi.
Kunnanhallituksen kokouksen pöytäkirjassa ei ole mainintaa siitä, että Arja
Rekosen varajäsen Tiina Kuivaniemi olisi kutsuttu kuntalain mukaisesti
kunnanhallituksen kokoukseen 8.9.2014 §:n 238 käsittelyn ja päätöksenteon
ajaksi. Tämän vuoksi koko kokous on mitätön ja laiton.
Yllä olevan perustella
vaadin, että kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 231 tekemänsä päätöksen.
2.5. Marja Lehtosen esteellisyys
Marja Lehtonen on toiminut
kunnanhallituksen kokouksessa sihteerinä 8.9.2014 koko kokouksen ajan, myös §:n
231 aikana, jossa käsiteltiin Marja Lehtosen työnkuvaan liittyviä asioista ja
joista haluttiin selvitystä.
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä
kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on voimassa, mitä
hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Kuntalain mukaan henkilö ei
voi olla päätöksentekijänä omassa asiassaan
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 231 tekemänsä
päätöksen.
2.6 Kunnanhallituksen väite siitä, että valmisteluun liittyvät asiat
eivät olisi julkisia.
Kunnanhallitus väittää
virheellisesti päätöksessään 9.8.2014 §:ssä 231, että valmisteluun liittyvät
asiat eivät olisi julkisia.
Perustuslain 12.2 §:n mukaan viranomaisen
asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien
syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Viranomaisen asiakirjojen
julkisuudesta säädetään tavallisen lain tasolla julkisuuslaissa. Jokaisella on
oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta.
Mikäli asiakirja ei vielä ole julkinen, tiedonsaanti siitä on viranomaisen harkinnassa. Tiedon saamista ei tällaisistakaan asiakirjoista saa rajoittaa ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta, eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeellista. Tiedon pyytäjiä pitää kohdella tasapuolisesti.
Mikäli asiakirja ei vielä ole julkinen, tiedonsaanti siitä on viranomaisen harkinnassa. Tiedon saamista ei tällaisistakaan asiakirjoista saa rajoittaa ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta, eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeellista. Tiedon pyytäjiä pitää kohdella tasapuolisesti.
Julkisuuslakia sovelletaan vain viranomaisen
asiakirjoihin. Viranomaisen asiakirjana pidetään viranomaisen hallussa olevaa
asiakirjaa, jonka viranomainen on
laatinut tai joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten.
Viranomaisen tulee toimia julkisuusmyönteisesti. Tiedonsaannin rajoittamiselle on oltava asiallinen peruste. Jos pyydettyä tietoa ei anneta, kielteinen päätös on perusteltava. Perusteluiden yhteydessä on ilmoitettava mm. ne säännökset, jotka oikeuttavat olemaan antamatta tietoa.
Viranomaisen tulee toimia julkisuusmyönteisesti. Tiedonsaannin rajoittamiselle on oltava asiallinen peruste. Jos pyydettyä tietoa ei anneta, kielteinen päätös on perusteltava. Perusteluiden yhteydessä on ilmoitettava mm. ne säännökset, jotka oikeuttavat olemaan antamatta tietoa.
Kunnanhallitus ei ole päätöksessään 8.9.2014
§:ssä 231 perustellut, minkä lain perustella kansalaisopiston rehtorin
työnkuvasta neuvoteltavat asiat sopimuskumppaneiden kanssa (kansalaisopiston
johtokunta, Lestijärven kunta, Toholammin kunta) olisivat salassa pidettäviä.
Huomioon pitää otta myös se, että kaikki osapuolet ovat julkisia toimijoita.
Yllä olevan perusteella vaadin, että
kunnanhallitus oikaiseen 8.9.2014 §:ssä 231tekemänsä päätöksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti