Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 4.9.2014 §:n 38 sekä asettaa päätöksen täytäntöönpanokieltoon.
Perustelen asiaani seuraavasti:
Kuntalain
mukaan 10 §:n mukaan Kinnulan kunnan kokoisessa on 17 valtuutettu, koska
Kinnula ei ole vaalivuoden loppuun mennessä päättänyt pienemmästä parittomasta
valtuutettujen määrästä.
Kinnulan
kunnan valtuuston työjärjestyksen 11 §:n mukaan ”valtuutetun, joka on estynyt
hoitamasta valtuutetun tointaan tai joka on esteellinen käsittelemään jatain asiaa,
on viipymättä ilmoitettava asiasta valtuuston puheenjohtajalle.
Puheenjohtajalle tehtävä ilmoitus voidaan jättää myös valtuuston sihteerille. Saatuaan valtuutetulta tiedon esteestä tai
esteellisyydestä puheenjohtajan on kutsuttava valtuutetun sijaan kuntalain 11
§:ssä tarkoitettu varavaltuutettu.”
Anitta
Hakkarainen jääväsi itsensä kunnanvaltuuston kokouksessa 4.9.2014 §:n 38
keskustelun ja päätöksenteon ajaksi. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja ei
kuitenkaan kutsunut kokouksesta laaditun pöytäkirjan mukaan kokoomuksen
varavaltuutettua paikalle. Pöytäkirjaan merkittiin ainoastaan, että asia
käsittelyyn osallistui Anitta Hakkaraisen poistuttua 16 valtuutettua.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 4.9.2014 §:ssä 38 tekemän
päätöksen kuntalain 11 §:n ja Kinnulan kunnan kunnanvaltuuston työjärjestyksen
11 §:n vastaisena.
Kuntalain 52
§:n mukaan muun luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on
voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Anitta Hakkarainen jääväsi itsensä kunnanvaltuuston kokouksessa
4.9.2014 § 38 aikana ilmoittamalla, että hän on yleislausekejäävi.
Kuntalain 52 §:n ja
hallintolain 27 -30 §:ien mukaan pöytäkirjaan tulee merkitä henkilöiden
tosiasiallinen esteellisyyden perusta. Tosiasiallinen perusta ei ole
yleislausekejäävi, joka pöytäkirjaan on merkitty. Anitta Hakkaraisen kohdalla
pöytäkirjassa ei ole mainintaa tosiasiallisesta esteellisyyden syystä.
Pöytäkirjan mukaan Anitta Hakkarainen jääväsi itsensä § 38 kohdalla asian käsittelyn
ajan. Pöytäkirjasta saa sen kuvan, että Hakkarainen ei jäävännyt itseään päätöksenteon ajaksi.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 4.9.2014 pidetyn kokouksen § 38 virheellisessä järjestyksessä
syntyneenä, kuntalain 52 §:n sekä hallintolain 27 -30 §:en vastaisina.
Kinnulan
kunnan valtuuston työjärjestyksen 1 §:n mukaan valtuuston kokousten
pöytäkirjanpitäjänä toimii ja sen muistakin sihteerintehtävistä huolehtii
valtuuston määräämä viranhaltija.
Marja
Lehtonen on valittu väliaikaiseksi kunnansihteeriksi (ajalle 12.8 – 31.10.2014)
kunnanhallituksen päätöksellä 11.8.2014 § 204. Päätöksessä ei ole vahvistettu Lehtoselle toimenkuvaa.
Marja
Lehtonen toimi kunnanvaltuuston kokouksessa 4.9.2014 pöytäkirjanpitäjänä koko
kokouksen ajan, vaikka kunnanvaltuusto ei ole määrännyt häntä missään pykälässä
valtuuston työjärjestyksen 1 §:n mukaan kunnanvaltuuston sihteerin tehtävään.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 4.9.2014 pidetyn kokouksen §:n 38 virheellisessä
järjestyksessä syntyneenä ja Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 1§:n
vastaisena.
Hallintolain 45§:n 1 momentin
mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Valtuuston päätöksessä 4.9.2014 §:ssä 38 ei ole ilmoitettu, millä perusteella
valtuusto on päätöksensä tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä,
jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että päätöksen/virkamiesesittelyn
tekee toimivaltainen viranomainen ja että voimassa olevia menettelysäännöksiä
ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanvaltuusto ei perustellut
4.9.2014 §:ssä 38 tekemäänsä päätöstä mitenkään.
Kunnanvaltuuston päätös
4.9.2014 §:ssä 38 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt
virheellisessä järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n ja perustuslain 2 §:n
vastainen. Tämän vuoksi kunnanvaltuuston
4.9.2014 pitämän kokouksen § 38 pitää päätöksessä tapahtuneiden virheiden
vuoksi virheellisessä järjestyksessä syntyneenä kumota.
Pyydän, että Hämeenlinnan
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 4.9.2014 §:n 39 sekä asettaa
tehdyn päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Kuntalain 52
§:n mukaan muun luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on
voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Yläasteen
rehtori Anitta Hakkarainen on osallistunut sivistyslautakunnan 20.8.2014 § 68
esittelytekstin mukaan oman virkansa muutoksien valmisteluun. Yläasteen
rehtorin viran muutos ei ole pelkkä
nimikemuutos, vaan yläasteen rehtorin virka, lukion rehtorin virka ja
alakoulujen johtajaopettajien/rehtorien virrat yhdistetään ja muodostetaan yksi
uusi perusopetuksen rehtorin virka.
”Tehtäväjärjestelyistä on pidetty useita
rehtorikokouksia kevään 2014 aikana ja järjestelyistä on keskusteltu myös
sivistyslautakunnassa ja
kunnanhallituksessa mm. osana sivistystoimen talouden tasapainottamista
vuodesta 2015 alkaen. Keskustelujen pohjalta on päätetty valmistella ja saattaa
päätettäväksi ns. yhden rehtorin mallia, jossa sekä ala- ja yläkoulun että
lukion rehtorin tehtävät hoitaisi sama henkilö.”
Kuntalain mukaan esteellisyys syntyy, jos luottamushenkilö on kunnan
viranhaltijana asian käsittelyn aiemmassa vaiheessa esitellyt tai muuten
vastaavalla tavalla käsitellyt asiaa. Vastaavalla tavalla tarkoittaa tässä
tapauksessa nimenomaan sitä, että Anitta
Hakkarainen on viranhaltijana (rehtorina) valmistellut asiaa useissa rehtorikokouksissa
ja kunnanhallituksen kokouksissa (katso sivistyslautakunnan kokouksen 20.8.2014
§:n 68 esittelyteksti).
Lisäksi Anitta Hakkarainen osallistui kunnanhallituksen kokoukseen
25.8.2014 § 217 esteellisenä käsittelemään omaa asiaansa.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 4.9.2014 §:n 39 valmistelussa
tapahtuneiden virheiden vuoksi ja kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27 -30
§:ien vastaisena virheellisessä järjestyksessä syntyneenä.
Kuntalain 52
§:n mukaan muun luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä on
voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Anitta
Hakkarainen osallistui kunnanvaltuuston kokoukseen 4.9.2014 §:ssä 39
esteellisenä.
Lisäksi
Anitta Hakkarainen oli esteellinen osallistumaan kunnanvaltuuston kokoukseen
4.9.2014
§:39 kohdassa 2.1 esitetyin perustein.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston 4.9.2014 §:n 39 valmistelussa
tapahtuneiden virheiden vuoksi ja kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27 -30
§:ien vastaisena virheellisessä järjestyksessä syntyneenä.
Kinnulan
kunnan valtuuston työjärjestyksen 1 §:n mukaan valtuuston kokousten
pöytäkirjanpitäjänä toimii ja sen muistakin sihteerintehtävistä huolehtii
valtuuston määräämä viranhaltija.
Marja
Lehtonen on valittu väliaikaiseksi kunnansihteeriksi (ajalle 12.8 – 31.10.2014)
kunnanhallituksen päätöksellä 11.8.2014 § 204. Päätöksessä ei ole vahvistettu Lehtoselle toimenkuvaa.
Marja
Lehtonen toimi kunnanvaltuuston kokouksessa 4.9.2014 pöytäkirjanpitäjänä koko
kokouksen ajan, vaikka kunnanvaltuusto ei ole määrännyt häntä missään pykälässä
valtuuston työjärjestyksen 1 §:n mukaan kunnanvaltuuston sihteerin tehtävään.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanvaltuuston 4.9.2014 pidetyn kokouksen §:n 39 virheellisessä
järjestyksessä syntyneenä ja Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 1§:n
vastaisena.
Hallintolain 45§:n 1 momentin
mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Valtuuston päätöksessä 4.9.2014 §:ssä 39 ei ole ilmoitettu, millä perusteella
valtuusto on päätöksensä tehnyt. Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä,
jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että päätöksen/virkamiesesittelyn
tekee toimivaltainen viranomainen ja että voimassa olevia menettelysäännöksiä
ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanvaltuusto ei perustellut
4.9.2014 §:ssä 39 tekemäänsä päätöstä mitenkään.
Kunnanvaltuuston päätös
4.9.2014 §:ssä 39 on päätöksen perustelujen puutteellisuuden vuoksi syntynyt
virheellisessä järjestyksessä ja on hallintolain 45 §:n ja perustuslain 2 §:n
vastainen. Tämän vuoksi kunnanvaltuuston
4.9.2014 pitämän kokouksen § 39 pitää päätöksessä tapahtuneiden virheiden
vuoksi virheellisessä järjestyksessä syntyneenä kumota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti