Pyydän, että Hämeenlinnan
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 62 sekä asettaa
päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin
valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kunnanvaltuuston
kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla
15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:
Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------
Aihe:
|
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
|
Päiväys:
|
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
|
Lähettäjä:
|
|
Vastaanottaja:
|
Esko Pelkonen <esko.pelkonen@kinnula.fi>,
Markku Toikkanen<markku.toikkanen@kinnula.fi>,
Olavi Tuikkanen<olavi.tuikkanen@kinnula.fi>,
Anitta Hakkarainen<anitta.hakkarainen@kinnula.fi>,
Mikko Ihanti<mikko.ihanti@kinnula.fi>, Kalevi
Kinnunen<kalevi.kinnunen@kinnula.fi>,
Marko Kinnunen<marko.kinnunen@kinnula.fi>,
Rauno Kinnunen<rauno.kinnunen@kinnula.fi>,
Sampo Laitala<sampo.laitala@kinnula.fi>,
Jonna Laulumaa<jonna.laulumaa@hotmail.com>,
Tapio Pekkarinen<tapio.pekkarinen@kinnula.fi>,
Virpi Piispanen<virpi.piispanen@kinnula.fi>,
Arja Rekonen<arja.rekonen@kinnula.fi>,
Pauli Salonpää<pauli.salonpaa@kinnula.fi>,
Manu Toikkanen<manu.toikkanen@kinnula.fi>,
Kari-Pekka Urpilainen <kari-pekka.urpilainen@kinnula.fi>, Leo
Urpilainen<leo.urpilainen@kinnula.fi>, lasse.kroger@kinnula.fi
|
Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
Ystävällisin terveisin
Pekka Kanervio
toimeksi saaneena
Pekka Kanervio
Kunnanjohtaja,
Kinnulan kunta
Keskustie 45, 43900 KINNULA
044 4596 200
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
15.12.2014.
Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja
virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 62 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomana.
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kinnulan
kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan
etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet
eri kutsulla kutsuttu.
Tietojeni
mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun
kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja
Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun
lähettämiseen.
Pyydän, että hallinto-oikeus selvittää
Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan sekä aseman kutsun
lähettämiseen.
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
16.12.2014.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 62 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomina.
Pyydän, että Hämeenlinnan
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 64 sekä asettaa
päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin
valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kunnanvaltuuston
kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla
15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:
Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------
Aihe:
|
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
|
Päiväys:
|
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
|
Lähettäjä:
|
|
Vastaanottaja:
|
Esko Pelkonen <esko.pelkonen@kinnula.fi>,
Markku Toikkanen<markku.toikkanen@kinnula.fi>,
Olavi Tuikkanen<olavi.tuikkanen@kinnula.fi>,
Anitta Hakkarainen<anitta.hakkarainen@kinnula.fi>,
Mikko Ihanti<mikko.ihanti@kinnula.fi>, Kalevi
Kinnunen<kalevi.kinnunen@kinnula.fi>,
Marko Kinnunen<marko.kinnunen@kinnula.fi>,
Rauno Kinnunen<rauno.kinnunen@kinnula.fi>,
Sampo Laitala<sampo.laitala@kinnula.fi>,
Jonna Laulumaa<jonna.laulumaa@hotmail.com>,
Tapio Pekkarinen<tapio.pekkarinen@kinnula.fi>,
Virpi Piispanen<virpi.piispanen@kinnula.fi>,
Arja Rekonen<arja.rekonen@kinnula.fi>,
Pauli Salonpää<pauli.salonpaa@kinnula.fi>,
Manu Toikkanen<manu.toikkanen@kinnula.fi>,
Kari-Pekka Urpilainen <kari-pekka.urpilainen@kinnula.fi>, Leo
Urpilainen<leo.urpilainen@kinnula.fi>, lasse.kroger@kinnula.fi
|
Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
Ystävällisin terveisin
Pekka Kanervio
toimeksi saaneena
Pekka Kanervio
Kunnanjohtaja,
Kinnulan kunta
Keskustie 45, 43900 KINNULA
044 4596 200
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
15.12.2014.
Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja
virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 64 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomana.
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kinnulan
kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan
etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet
eri kutsulla kutsuttu.
Tietojeni
mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun
kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja
Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun
lähettämiseen.
Pyydän, että
hallinto-oikeus selvittää Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan
sekä aseman kutsun lähettämiseen.
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
16.12.2014.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 64 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomina.
Oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Julkisella vallalla
perustuslaissa tarkoitetaan lähinnä valtiota ja kuntia. Hallinnon lainalaisuus todetaan
myös perustuslain 2 §:ssä siten, että ”kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia”. Viimeksi mainittuun voidaan katsoa kuuluvaksi
esimerkiksi sen, että päätöksen tekee toimivaltainen viranomainen. Lisäksi sen
merkitsee, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja -määräyksiä noudatetaan.
Jos päätöksen tekee väärä viranomainen
tai menettelymuotoja ei noudateta, sanktiona voi olla päätöksen pätemättömyys
ja ääritilanteissa jopa oikeudellinen vastuu.
Kinnulan kunnan lainvoimaisen hallintosäännön 19 §:n mukaan asiat
päätetään kokouksessa viranhaltijan esittelystä.
Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 42 §:n mukaan valtuusto
päättää viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.
Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 43 §:n mukaan
kunnanhallitus valitsee toimialojen päälliköt.
Kinnulan kunnassa ei ole sivistystoimen päällikön virkaa, koska
valtuusto ei ole sitä koskaan perustanut. Marja Lehtosta ei myöskään
kunnanhallitus ole nimittänyt sivistystoimen päällikön virkaan.
Kunnanhallitus on päätöksellään vuonna 2005 valinnut Marja
Lehtosen hoitamaan sivistyspäällikön tehtäviä sivistystoimialan esimiehenä
sivutoimenaan. Kunnanhallituksen päätöksessä
on kyse tehtävien antamisesta, ei virkaan nimittämisestä.
Marja Lehtonen on esitellyt sivistyslautakunnassa 25.11.2014 §:ssä
100 sivistystoimen talousarvioesityksen vuodelle 2015 sivistystoimen päällikön virkanimikkeelle vaikka hänellä ei ole
sivistystoimen päällikön virkaa.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:ssä 64 tekemän päätöksen Kinnulan
kunnan hallintosäännön 19, 42 ja 43 pykälien sekä perustuslain, kuntalain ja
hallintolain vastaisena ja muutenkin laittomana sekä virheellisessä
järjestyksessä syntyneenä valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi.
Pyydän, että Hämeenlinnan
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 66 sekä asettaa
päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin
valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kunnanvaltuuston
kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla
15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:
Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------
Aihe:
|
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
|
Päiväys:
|
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
|
Lähettäjä:
|
|
Vastaanottaja:
|
Esko Pelkonen <esko.pelkonen@kinnula.fi>,
Markku Toikkanen<markku.toikkanen@kinnula.fi>,
Olavi Tuikkanen<olavi.tuikkanen@kinnula.fi>,
Anitta Hakkarainen<anitta.hakkarainen@kinnula.fi>,
Mikko Ihanti<mikko.ihanti@kinnula.fi>, Kalevi
Kinnunen<kalevi.kinnunen@kinnula.fi>,
Marko Kinnunen<marko.kinnunen@kinnula.fi>,
Rauno Kinnunen<rauno.kinnunen@kinnula.fi>,
Sampo Laitala<sampo.laitala@kinnula.fi>,
Jonna Laulumaa<jonna.laulumaa@hotmail.com>,
Tapio Pekkarinen<tapio.pekkarinen@kinnula.fi>,
Virpi Piispanen<virpi.piispanen@kinnula.fi>,
Arja Rekonen<arja.rekonen@kinnula.fi>,
Pauli Salonpää<pauli.salonpaa@kinnula.fi>,
Manu Toikkanen<manu.toikkanen@kinnula.fi>,
Kari-Pekka Urpilainen <kari-pekka.urpilainen@kinnula.fi>, Leo
Urpilainen<leo.urpilainen@kinnula.fi>, lasse.kroger@kinnula.fi
|
Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
Ystävällisin terveisin
Pekka Kanervio
toimeksi saaneena
Pekka Kanervio
Kunnanjohtaja,
Kinnulan kunta
Keskustie 45, 43900 KINNULA
044 4596 200
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
15.12.2014.
Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja
virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 66 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomana.
Kinnulan
kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.
Kinnulan
kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan
etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet
eri kutsulla kutsuttu.
Tietojeni
mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun
kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja
Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun lähettämiseen.
Pyydän, että hallinto-oikeus selvittää
Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan sekä aseman kutsun
lähettämiseen.
Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli
16.12.2014.
Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n
perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston
18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 66 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomina.
3.3 Puheenjohtaja Esko Pelkosen menettelyvirhe
lisäasiaksi ottamisessa
Kuntalain 53 §:n mukaan valtuusto
voi käsitellä asian, joka on mainittu kokouskutsussa ja joka on valmisteltu 53
§:ssä tarkoitetulla tavalla. Jos asia on
kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka
sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole valmisteltu, päätös asian
ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä yksimielisesti.
Hallintolain 45§:n 1 momentin
mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Valtuuston päätöksessä 18.12.2014 §:ssä
66 ei ole ilmoitettu eikä perusteltu, millä perusteella § 66 olisi kiireellinen.
Kyse ei ole ollut sellaisesta
päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus
todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että että voimassa olevia
menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanhallituksen valmistelema
asia voidaan ottaa kuntalain 53 §:n 2 momentin mukaan kiireellisenä äänestyspäätöksellä tai yksimielisesti valtuuston
käsiteltäväksi. Valtuuston päätöksessä 18.12.2014 §:ssä 66 ei kuitenkaan ole
mainintaa siitä, että asia olisi erityisen kiireellinen ja ettei sitä voitaisi
käsitellä kunnanvaltuuston seuraavassa kokouksessa. Huomioon on otettava myös
se, että tekninen lautakunta on käsitellyt asian jo 20.11.2014 § 90.
Kunnanjohtaja on esittelevänä
virkamiehenä menetellyt huolimattomasti tuomatta asiaa ajoissa päätettäväksi
kunnanhallitukseen vaikka asia on ajoissa käsitelty teknisessä lautakunnassa.
Kunnanvaltuuston puheenjohtaja on menetellyt virheellisesti ottamalla
kiireettömän asian kunnanvaltuuston listan ulkopuolelta kunnanvaltuuston
päätettäväksi.
Edellä esitetyn ja kuntalain
53 §:n, hallintolain 45 §:n ja Suomen perustuslain 2 §:n perusteella vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston päätöksen 18.12.2014 §:ssä 66
väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti