sunnuntai 4. tammikuuta 2015

VALITUS KINNULAN KUNNANVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ 18.12.2014



 

Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 62 sekä asettaa päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla 15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:

 

 

                                            Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------

Aihe:
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
Päiväys:
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
Lähettäjä:
Vastaanottaja:





        Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
                    Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
 
                    Ystävällisin terveisin
                    Pekka Kanervio
                    toimeksi saaneena
 
                    Pekka Kanervio
                    Kunnanjohtaja,
                    Kinnulan kunta
                    Keskustie 45, 43900 KINNULA
                    044 4596 200

 

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 15.12.2014.

 

Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 62 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kinnulan kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet eri kutsulla kutsuttu.

 

Tietojeni mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun lähettämiseen.

 

Pyydän, että hallinto-oikeus selvittää Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan sekä aseman kutsun lähettämiseen.

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 16.12.2014.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 62 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 64 sekä asettaa päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla 15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:

 

 

                                            Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------

Aihe:
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
Päiväys:
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
Lähettäjä:
Vastaanottaja:





        Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
                    Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
 
                    Ystävällisin terveisin
                    Pekka Kanervio
                    toimeksi saaneena
 
                    Pekka Kanervio
                    Kunnanjohtaja,
                    Kinnulan kunta
                    Keskustie 45, 43900 KINNULA
                    044 4596 200

 

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 15.12.2014.

 

Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 64 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kinnulan kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet eri kutsulla kutsuttu.

 

Tietojeni mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun lähettämiseen.

 

Pyydän, että hallinto-oikeus selvittää Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan sekä aseman kutsun lähettämiseen.

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 16.12.2014.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 64 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomina.

 


 

Oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Julkisella vallalla perustuslaissa tarkoitetaan lähinnä valtiota ja kuntia. Hallinnon lainalaisuus todetaan myös perustuslain 2 §:ssä siten, että ”kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia”. Viimeksi mainittuun voidaan katsoa kuuluvaksi esimerkiksi sen, että päätöksen tekee toimivaltainen viranomainen. Lisäksi sen merkitsee, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja -määräyksiä noudatetaan. Jos päätöksen tekee väärä viranomainen tai menettelymuotoja ei noudateta, sanktiona voi olla päätöksen pätemättömyys ja ääritilanteissa jopa oikeudellinen vastuu.

 

Kinnulan kunnan lainvoimaisen hallintosäännön 19 §:n mukaan asiat päätetään kokouksessa viranhaltijan esittelystä.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 42 §:n mukaan valtuusto päättää viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

 

Kinnulan lainvoimaisen hallintosäännön 43 §:n mukaan kunnanhallitus valitsee toimialojen päälliköt.

 

Kinnulan kunnassa ei ole sivistystoimen päällikön virkaa, koska valtuusto ei ole sitä koskaan perustanut. Marja Lehtosta ei myöskään kunnanhallitus ole nimittänyt sivistystoimen päällikön virkaan.

 

Kunnanhallitus on päätöksellään vuonna 2005 valinnut Marja Lehtosen hoitamaan sivistyspäällikön tehtäviä sivistystoimialan esimiehenä sivutoimenaan. Kunnanhallituksen päätöksessä on kyse tehtävien antamisesta, ei virkaan nimittämisestä.

 

Marja Lehtonen on esitellyt sivistyslautakunnassa 25.11.2014 §:ssä 100 sivistystoimen talousarvioesityksen vuodelle 2015 sivistystoimen päällikön virkanimikkeelle vaikka hänellä ei ole sivistystoimen päällikön virkaa.

                            

Vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:ssä 64 tekemän päätöksen Kinnulan kunnan hallintosäännön 19, 42 ja 43 pykälien sekä perustuslain, kuntalain ja hallintolain vastaisena ja muutenkin laittomana sekä virheellisessä järjestyksessä syntyneenä valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pyydän, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 §:n 66 sekä asettaa päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Perustelen asiaani seuraavasti:

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 valtuutetut saivat kutsun Pekka Kanerviolta sähköpostilla 15.12.2014 klo 23. 59.32 alla olevan sähköpostin mukaisesti:

 

 

                                            Alkuperäinen viesti / Orig.Msg. --------

Aihe:
Kunnanvaltuusto 18.12.2014 klo 19 valtuustosalissa
Päiväys:
Mon, 15 Dec 2014 23:59:32 +0200
Lähettäjä:
Vastaanottaja:





        Hyvä kunnanvaltuuston edustaja
                    Kunnanvaltuuston kokous on torstaina 18.12.2014 klo 19 Kinnulan kunnan valtuustosalissa.
Liitteenä on kokouksen esityslista, joka sisältää asialistan, sekä kaikki esityslistan liitteet. Lisäksi mukana on kaksi pykälää, jotka pitäisi käsitellä: yksi liittyy talousarvion hyväksymiseen ja toinen on muuten kiireellinen.
 
                    Ystävällisin terveisin
                    Pekka Kanervio
                    toimeksi saaneena
 
                    Pekka Kanervio
                    Kunnanjohtaja,
                    Kinnulan kunta
                    Keskustie 45, 43900 KINNULA
                    044 4596 200

 

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 15.12.2014.

 

Pekka Kanervio on toiminut huolimattomasti ja virheellisesti lähettämällä tiedoksi saaneen valtuuston kokouskutsun myöhässä.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 66 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

 


 

Kinnulan kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

 

Kinnulan kunnanvaltuustossa on läsnäolo- ja puheoikeus johtoryhmän jäsenillä, joka selviää kunnanvaltuuston pöytäkirjan etusivulta. Jokaiseen kunnanvaltuuston kokoukseen on myös johtoryhmän jäsenet eri kutsulla kutsuttu.

 

Tietojeni mukaan kunnanvaltuuston kokoukseen 18.12.2014 johtoryhmä sai kutsun kansalaisopiston rehtori Marja Lehtoselta sähköpostilla 16.12.2014. Marja Lehtosella sinänsä ei ole virallista asemaa kunnanvaltuuston kutsun lähettämiseen.

 

Pyydän, että hallinto-oikeus selvittää Marja Lehtoselta kutsun tarkan lähettämisajankohdan sekä aseman kutsun lähettämiseen.

 

Kokouskutsu olisi valtuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan pitänyt lähettää vähintään 4 päivää aikaisemmin eli viimeistään 14.12.2014. Kokouskutsu saapui kuitenkin myöhässä eli 16.12.2014.

 

Edellä olevan ja valtuuston työjärjestyksen 8 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 18.12.2014 pitämän kokouksen §:n 66 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomina.

3.3 Puheenjohtaja Esko Pelkosen menettelyvirhe lisäasiaksi ottamisessa


 

Kuntalain 53 §:n mukaan valtuusto voi käsitellä asian, joka on mainittu kokouskutsussa ja joka on valmisteltu 53 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Jos asia on kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole valmisteltu, päätös asian ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä yksimielisesti.

 

Hallintolain 45§:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Valtuuston päätöksessä 18.12.2014 §:ssä 66 ei ole ilmoitettu eikä perusteltu, millä perusteella § 66 olisi kiireellinen.  Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse perustella.

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että  että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kunnanhallituksen valmistelema asia voidaan ottaa kuntalain 53 §:n 2 momentin mukaan kiireellisenä äänestyspäätöksellä tai yksimielisesti valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston päätöksessä 18.12.2014 §:ssä 66 ei kuitenkaan ole mainintaa siitä, että asia olisi erityisen kiireellinen ja ettei sitä voitaisi käsitellä kunnanvaltuuston seuraavassa kokouksessa. Huomioon on otettava myös se, että tekninen lautakunta on käsitellyt asian jo 20.11.2014 § 90.

 

Kunnanjohtaja on esittelevänä virkamiehenä menetellyt huolimattomasti tuomatta asiaa ajoissa päätettäväksi kunnanhallitukseen vaikka asia on ajoissa käsitelty teknisessä lautakunnassa. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja on menetellyt virheellisesti ottamalla kiireettömän asian kunnanvaltuuston listan ulkopuolelta kunnanvaltuuston päätettäväksi.

 

Edellä esitetyn ja kuntalain 53 §:n, hallintolain 45 §:n ja Suomen perustuslain 2 §:n perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa kunnanvaltuuston päätöksen 18.12.2014 §:ssä 66 väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutoinkin laittomana.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti