KUNNANHALLITUKSEN KOKOUKSEN 24.11.2014 §:N 336 VALMISTELUSSA
TAPAHTUNEET VIRHEET
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:
1) päätös
perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös
perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä
tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on
tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Päätös
voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen
eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi
edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen
suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut
asianosaisen omasta menettelystä. Päätös voidaan korjata 1 momentin 4 kohdassa
tarkoitetussa tilanteessa ainoastaan asianosaisen eduksi.
Hallintolain 51 §:n mukaan Viranomaisen on korjattava
päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin
verrattava selvä virhe.
Virhettä ei
saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan
tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Hallintolain 52 §:n mukaan Viranomainen käsittelee korjaamisasian
omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai
vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen
tekemisestä.
Asiavirheen
korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan
uusi päätös. Kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä
toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Asianosaiselle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi ennen kirjoitusvirheen korjaamista, jollei se ole
tarpeetonta.
Asia- tai
kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen
taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään. Uusi
tai korjattu toimituskirja on annettava asianosaiselle maksutta.
Olen
pyytänyt 15.10.2014 kunnanhallitukselta selvitystä, miksi en ole saanut
pyynnöstä huolimatta valitusosoitusta kunnanvaltuuston kokouksesta 13.2.2014
§:stä 7. Kunnanhallitus on käsitellyt pyyntöni kokouksessaan 20.10.2014 §:ssä
291 ja evännyt edelleen lainmukaisen valitusosoituksen saamisen.
Tein
oikaisuvaatimuksen kunnanhallituksen kokouksesta 20.10.2014 §:stä291.
Kunnanhallitus
käsitteli oikaisuvaatimukseni vasta 24.11.2014 §:ssä 336. Kunnanhallitus
kuitenkin ”hämmensi” asiaa jälleen ja otsikoi:
Ӥ 336 oikaisuvaatimus Kinnulan
kunnanhallituksen 6.10.2014 kokouksen § 272.”
Otsikon olisi pitänyt olla §
336 oikaisuvaatimus Kinnulan kunnanhallituksen 20.10.2014 §:stä 291, joten
esittelijä ja kunnanhallitus ovat käsitelleet asian huolimattomasti ja asia
pitää hallintolakien 50- 52 §:ien mukaan korjata.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 336 tekemän
päätöksen hallintolakien 50 -52 §:ien vastaisina väärässä järjestyksessä
syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että kokoukselle
valitaan pöytäkirjantarkastajat ja
että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kunnanhallituksen kokouksen järjestäytymiseen kuuluu pöytäkirjantarkastajien
valinta. Tavallisesti pöytäkirjantarkastajiksi valitaan kaksi kunnanhallituksen
jäsentä. Kunnanhallitus voi myös olla valitsematta pöytäkirjantarkastajia ja
päättää, että pöytäkirja tarkistetaan välittömästi tai kunnanhallituksen seuraavassa
kokouksessa.
Kinnulan kunnan hallintosäännön 22§:n mukaan pöytäkirjan
kirjoittaa puheenjohtajan johdolla pöytäkirjanpitäjä. Pöytäkirjan
allekirjoittaa puheenjohtaja ja varmentaa pöytäkirjanpitäjä. Pöytäkirja tarkistetaan toimielimen
päättämällä tavalla. Kunnanhallitus ei kuitenkaan ole päättänyt
kokouksessaan 6.10.2014, miten pöytäkirja tarkistetaan.
Kinnulan kunnanhallituksen 6.10.2014 pidetyn kokouksen järjestäytymisen yhteydessä ei kokouksesta laaditun
pöytäkirjan mukaan valittu pöytäkirjantarkastajia. Pöytäkirjan etusivulla
kohdassa pöytäkirjan tarkastustapa (paikka, aika ja tarkastajien valinta), ei
ole mainintaa siitä, että kunnanhallitus olisi valinnut
pöytäkirjantarkastajiksi Jonna Leppänen ja Virpi Piispanen. Sitä vastoin
samassa pöytäkirjan kohdassa on maininta, että pöytäkirjan tarkastusvuorossa
ovat Jonna Leppänen ja Virpi Piispanen ja että tarkastus toimitetaan 28.10.2014.
Pöytäkirjan ovat kuitenkin tarkastaneet/allekirjoittaneet Jonna Leppänen ja
Virpi Piispanen, joiden valinnasta pöytäkirjantarkastajiksi ei ole
pöytäkirjassa mitään mainintaa.
Puheenjohtaja Manu Toikkanen on menetellyt virheellisesti
jättämättä valitsematta kokoukselle pöytäkirjantarkastajat/ jättämättä
päättämättä, miten pöytäkirja tarkistetaan ja sallimalla Jonna Leppäsen ja
Virpi Piispasen tarkastaa pöytäkirja ilman kunnanhallituksen päätöstä.
Yllä olevan mukaisesti vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän
kokouksen pykälän 336 Kinnulan kunnan hallintosäännön 22 §:n, Suomen
perustuslain 2:n §:n sekä kuntalain vastaisena sekä muutenkin laittomana ja
väärässä järjestyksessä syntyneenä valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että kokoukselle
valitaan pöytäkirjanpitäjä ja
että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Hallintojohtajan toimenkuvan
mukaan hallintojohtaja toimii kunnanhallituksen kokousten pöytäkirjanpitäjänä
ja huolehtii sen muistakin sihteerintehtävistä.
Kinnulan kunnan
hallintojohtajan virka on lakkautettu. Hallintojohtaja toimi toimenkuvansa
mukaan kunnanjohtajan varahenkilönä ja mm kunnanhallituksen kokouksen
sihteerinä.
Hallinto-oikeus on
päätöksellään 14/0712/3 kumonnut kunnansihteerin viran perustamisen Kinnulan
kuntaan. Tästä johtuen Marja Lehtonen ei voi toimia vs kunnansihteerinä eikä
siis automaattisesti kunnanhallituksen pöytäkirjanpitäjänä. Marja Lehtosen
sivistystoimen päällikön/kansalaisopiston rehtorin toimenkuvassa ei ole
mainintaa kunnanhallituksen sihteerinä toimimisesta.
Hallinnossa on pääsääntönä, että ylempi viranomainen ei voi
ilman nimenomaisesti siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen
toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä voidaan luonnehtia toimivaltarajojen
jäykkyydeksi. Periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Esimerkiksi ei edes valtuusto voi ottaa ratkaistavakseen
asiaa, joka kuuluu kunnanhallituksen tai lautakunnan ratkaistavaksi. Eikä
myöskään kunnanhallitus voi määrätä sivistystoimialan henkilöstöä
kunnanhallituksen sihteeriksi.
Kunnanvaltuusto ei ole
päättänyt missään pykälässään, että kansalaisopiston rehtori/ sivistystoimen
päällikkö Marja Lehtonen voisi toimia kunnanvaltuuston sihteerinä. Lisäksi
kunnanhallitus on ylittänyt toimivaltansa, koska se ei voi määrätä
sivistystoimialan virkamiestä ilman sivistystoimialan ja kansalaisopiston
johtokunnan lupaa kunnanhallituksen sihteeriksi.
Yllä olevan mukaisesti vaadin,
että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanvaltuuston 24.11.2014 pitämän
kokouksen pykälän 336 Suomen perustuslain 2:n §:n sekä kuntalain vastaisena
sekä muutenkin laittomana ja väärässä järjestyksessä syntyneenä valmistelussa
tapahtuneen virheen vuoksi.
Voimassa olevan Kinnulan hallintosäännön 19 §:n mukaan päätökset
tehdään viranhaltijan esittelystä. Erityisestä
ja perustellusta syystä asia voidaan ratkaista puheenjohtajan selostuksen
pohjalta.
Kunnanhallitus ei ole
perustellut päätöstään 20.10.2014 §:ssä 291, miksi päätös on tehty
puheenjohtajan selostuksen pohjalta. Hallintolain 45§:n 1 momentin mukaan
päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole ilmoitettu, millä perusteella päätös on
tehty kunnanhallituksen puheenjohtajan selostuksesta. Kyse ei ole ollut
sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan ei tarvitse
perustella.
Hallintolain
30 §:n mukaan esteellisen virkamiehen tilalle on viipymättä määrättävä esteetön
virkamies. Tätä kunnanhallitus ei ole tehnyt kokouksessaan 20.10.2014 §:ssä 291.
Puheenjohtaja Manu Toikkanen on menetellyt asiassa virheellisesti
jättämättä perustelematta selostuksensa.
Tehty päätös on syntynyt väärässä järjestyksessä ja on voimassa
olevan Kinnulan hallintosäännön 19 §:n ja hallintolain 45 §:n vastainen ja
muutenkin laittomasti syntynyt.
Yllä olevan mukaisesti vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen pykälän 336 Kinnulan kunnan
hallintosäännön 19 §:n ja hallintolain 30 §:n sekä 45 §:n vastaisena ja
muutenkin laittomana ja väärässä järjestyksessä syntyneenä valmistelussa
tapahtuneen virheen vuoksi.
Kuntalain 95 §:n mukaan asianosaiselle
lähetetään päätöstä koskeva pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjeineen tai
valitusosoituksineen erikseen tiedoksi kirjeellä. Asianosaisen katsotaan
saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua
kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun
pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Kuntalain 95 §:n mukaan pöytäkirjanote
oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen on lähetettävä sille, joka on sitä pyytänyt.
Hallintolain 59 §:n mukaan tavallinen tiedoksianto
toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle. Vastaanottajan katsotaan
saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei
muuta näytetä. Asian katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen
saapumispäivänä.
Hallintolain 60 §:n mukaan tiedoksianto on toimitettava postitse
saantitodistusta vastaan, jos se koskee velvoittavaa päätöstä, jonka
tiedoksisaannista alkaa kulua muutoksenhakuaika tai muu vastaanottajan
oikeuteen vaikuttava määräaika. Saantitodistusta voidaan käyttää myös, jos se on muusta
syystä tarpeen asianosaisen oikeuksien turvaamiseksi. Saantitodistuksesta on
käytävä ilmi tiedoksiannon toimittaja ja vastaanottaja sekä tiedoksisaannin
ajankohta. Asiakirja voidaan myös luovuttaa tiedoksiannon vastaanottajalle tai
tämän edustajalle. Tiedoksiannosta on tällöin laadittava kirjallinen todistus,
josta on käytävä ilmi tiedoksiannon toimittaja ja vastaanottaja sekä
tiedoksiannon ajankohta. Jos viranomainen katsoo siihen olevan aihetta,
tiedoksianto voidaan toimittaa haastetiedoksiantona. Haastetiedoksiannosta on
soveltuvin osin voimassa, mitä siitä oikeudenkäymiskaaren
11 luvussa säädetään.
Haastetiedoksiannon voi toimittaa myös valtion tai kunnan viranomaisen
palveluksessa oleva virkamies tai viranhaltija, joka eri määräyksellä on
oikeutettu toimittamaan haastetiedoksiantoja viranomaisen toimialaan kuuluvassa
asiassa. Haastetiedoksiannon toimittajan esteellisyyteen sovelletaan tämän lain
esteellisyyttä koskevia säännöksiä.
Hallintolain 45§:n 1 momentin
mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja
selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Kunnanhallituksen päätöksessä ei ole
ilmoitettu, millä perusteella kunnanhallitus väittää, että valitusaika on umpeutunut.
Kyse ei ole ollut sellaisesta päätöksestä, jota hallintolain 45 §:n 2 momentin
mukaan ei tarvitse perustella.
Esittelytekstissä väitetään
myös perusteettomasti, että Juha Urpilainen ei voisi edes valittaa kunnanvaltuuston
päätöksestä 13.2.2014 §7.
Yllä olevan mukaisesti vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen pykälän 336 hallintolain 45 §:n
vastaisena ja muutenkin laittomana ja väärässä järjestyksessä syntyneenä
valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi.
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa
tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen
johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta,
joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian
käsittelyvaiheita valmistelun
alusta täytäntöönpanoon asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai
valmistella käsiteltävää asiaa, eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen
jäsenenä. Hän ei myöskään saa hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä
tehtäviä. Esteellinenkin henkilö ei voi
siis suorittaa tällaisia toimia ilman, että asiassa tehtävä päätös syntyisi
virheellisessä järjestyksessä.
Sivistystoimen päällikkö Marja Lehtonen
osallistui pöytäkirjan pitäjänä kunnanhallituksen kokoukseen 20.10.2014 §:n 291
keskustelun ja päätöksenteon ajan.
Sivistystoimen päällikkö Marja Lehtonen on
toiminut noin 10 vuoden ajan kunnanjohtaja Juha Urpilaisen suorana alaisena
Kinnulan kunnan organisaatiossa. Tämän vuoksi Lehtosen puolueettomuus vaarantuu
Juha Urpilaisen irtisanomisasiassa hallintolain 28 §:n mukaisesti. Marja
Lehtonen on siis jäävi käsittelemään Juha Urpilaisen irtisanomiseen liittyviä
asioita.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen §:n 336
kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27- 30 §:ien vastaisina väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana valmistelussa tapahtuneen
virheen vuoksi.
1.3.4 Valtuuston puheenjohtaja Esko Pelkosen jääviys
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion
liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen
johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta,
joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian
käsittelyvaiheita valmistelun
alusta täytäntöönpanoon asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai
valmistella käsiteltävää asiaa, eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen
jäsenenä. Hän ei myöskään saa hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä
tehtäviä. Esteellinenkin henkilö voi siis suorittaa tällaisia toimia ilman,
että asiassa tehtävä päätös syntyisi virheellisessä järjestyksessä.
Rauno Kinnusen
alkuperäisessä valituksessa valitettiin kohdassa 5 valtuuston puheenjohtaja
Esko Pelkosen toimista, kun hän oli kutsunut Kinnulan valtuuston kokoukseen
28.10.2013 varavaltuutetun, joka ei kuitenkaan ollut kuntalain tarkoittama
varavaltuutettu. Hallinto-oikeus kumosi Rauno Kinnusen valituksesta
päätöksellään 14/0783/3 juuri tämän takia Kinnulan kunnanvaltuuston
kokouksen 28.10.2013 §:n 60.
Hallintolain
28 §:n mukaan valtuuston puheenjohtaja Esko Pelkonen on jäävi käsittelemään
sovintosopimuksen valitusosoitusta päätöksestä, jonka hallinto-oikeus on hänen
virheestään kumonnut. Esko Pelkosen puolueettomuus on tästä syystä kärsinyt.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen
kokouksen 24.11.2014 §:n 336 kuntalain 52 §:n ja hallintolain 27 – 30 §:in
vastaisena väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana
valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi.
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:
1) päätös
perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös
perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä
tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on
tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Päätös
voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen
eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää,
että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei
kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen
omasta menettelystä. Päätös voidaan korjata 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetussa
tilanteessa ainoastaan asianosaisen eduksi.
Hallintolain 51 §:n mukaan Viranomaisen on korjattava
päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin
verrattava selvä virhe.
Virhettä ei
saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan
tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Hallintolain 52 §:n mukaan Viranomainen käsittelee korjaamisasian
omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai
vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen
tekemisestä.
Asiavirheen
korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan
uusi päätös. Kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä
toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Asianosaiselle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi ennen kirjoitusvirheen korjaamista, jollei se ole
tarpeetonta.
Asia- tai
kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen
taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään. Uusi
tai korjattu toimituskirja on annettava asianosaiselle maksutta.
Olen
pyytänyt 15.10.2014 kunnanhallitukselta selvitystä, miksi en ole saanut
pyynnöstä huolimatta valitusosoitusta kunnanvaltuuston kokouksesta 13.2.2014
§:stä 7. Kunnanhallitus on käsitellyt pyyntöni kokouksessaan 20.10.2014 §:ssä
291 ja evännyt edelleen lainmukaisen valitusosoituksen saamisen.
Tein
oikaisuvaatimuksen kunnanhallituksen kokouksesta 20.10.2014 §:stä291.
Kunnanhallitus
käsitteli oikaisuvaatimukseni vasta 24.11.2014 §:ssä 336. Kunnanhallitus
kuitenkin ”hämmensi” asiaa jälleen ja otsikoi:
Ӥ 336 oikaisuvaatimus Kinnulan
kunnanhallituksen 6.10.2014 kokouksen § 272.”
Otsikon olisi pitänyt olla §
336 oikaisuvaatimus Kinnulan kunnanhallituksen 20.10.2014 §:stä 291, joten
esittelijä ja kunnanhallitus ovat käsitelleet asian huolimattomasti ja asia
pitää hallintolakien 50- 52 §:ien mukaan korjata.
Vaadin, että
hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 336 tekemän
päätöksen hallintolakien 50 -52 §:ien vastaisina väärässä järjestyksessä
syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion
liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen
johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta,
joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Hallintolain 29 §:n mukaan Virkamiehen esteellisyyttä koskeva kysymys on ratkaistava
viipymättä. Virkamies ratkaisee itse kysymyksen esteellisyydestään.
Monijäsenisen toimielimen jäsenen ja esittelijän esteellisyydestä päättää
kuitenkin toimielin. Monijäseninen toimielin päättää myös muun läsnäoloon oikeutetun
esteellisyydestä. Jäsen tai esittelijä saa osallistua esteellisyyttään koskevan
asian käsittelyyn vain, jos toimielin ei olisi ilman häntä päätösvaltainen eikä
hänen tilalleen ole ilman huomattavaa viivytystä saatavissa esteetöntä
henkilöä. Esteellisyyttä koskevaan päätökseen ei saa hakea erikseen oikaisua
eikä muutosta valittamalla.
Hallintolain
30 §:n mukaan Esteellisen virkamiehen tilalle on
viipymättä määrättävä esteetön virkamies. Virkamies saa kuitenkin käsitellä
kiireellisen asian, jonka ratkaisuun esteellisyys ei voi vaikuttaa.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian
käsittelyvaiheita valmistelun
alusta täytäntöönpanoon asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai
valmistella käsiteltävää asiaa, eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen
jäsenenä. Hän ei myöskään saa hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä
tehtäviä. Esteellinenkin henkilö voi siis suorittaa tällaisia toimia ilman,
että asiassa tehtävä päätös syntyisi virheellisessä järjestyksessä.
Pekka Kanervio on valittu
Kinnulan kunnanjohtajaksi, vaikka Kinnulan varsinaisen kunnanjohtajan Juha
Urpilaisen irtisanominen ei ole saanut lainvoimaa. Samoin Kinnulan kunnan ja
Juha Urpilaisen sovintosopimus (KV 13.2.2014 § 7) ei ole saanut vielä
lainvoimaa, koska Kinnulan kunta unohti lähettää Juha Urpilaiselle lainmukaisen
valitusosoituksen. Valitusosituksen kunta päätti lähettää Juha Urpilaiselle
vasta kunnanhallituksen kokouksen 24.11.2014 §:ssä 336 tehdyllä päätöksellä.
Pekka Kanerviolla on kuntalain
52 §:n ja hallintolakien 27 -30 §:n mukainen jääviys/esteellisyys käsitellä
Juha Urpilaisen irtisanomiseen liittyvää sovintosopimuksen valitusositusasiaa,
koska selvästi Kanervio hyötyy, mikäli Urpilainen irtisanotaan eli Kanervio saa
pitää kunnanjohtajan virkansa. Muussa tapauksessa Kanerviota uhkaa
kunnanjohtajan viran menettäminen.
Pekka Kanerviolla on kuntalain
52 §:n ja hallintolakien 27 -30 §:n mukainen jääviys/esteellisyys käsitellä
Juha Urpilaisen irtisanomista, koska selvästi Kanervio hyötyy, mikäli
Urpilainen irtisanotaan eli Kanervio saa pitää kunnanjohtajan virkansa. Muussa
tapauksessa Kanerviota uhkaa kunnanjohtajan viran menettäminen.
Kummallista on myös se, että
Kanervio jääväsi itsensä aikaisemmin samaa asiaa käsiteltäessä
kunnanhallituksen kokouksessa 20.10.2014 §:ssä 291.
Edellä olevan perusteella on
tullut toteen näytetyksi, että kunnanjohtaja Pekka Kanervio on esteellisenä ja
kunta- ja hallintolakien vastaisesti osallistunut Juha Urpilaisen kunnanjohtajan
virasta irtisanomiseen liittyvän sovintosopimuksen valitusosituksen
käsittelyyn.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen §:n 336
kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27- 30 §:ien vastaisina väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion
liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen
johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta,
joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian
käsittelyvaiheita valmistelun
alusta täytäntöönpanoon asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai
valmistella käsiteltävää asiaa, eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen
jäsenenä. Hän ei myöskään saa hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä
tehtäviä. Esteellinenkin henkilö voi siis suorittaa tällaisia toimia ilman,
että asiassa tehtävä päätös syntyisi virheellisessä järjestyksessä.
Markku Toikkanen hävisi äänestyksellä
kunnanjohtajan vaalin Juha Urpilaiselle, jonka vuoksi Toikkasen puolueettomuus
vaarantuu Juha Urpilaisen irtisanomisasiassa hallintolain 28 §:n mukaisesti.
Markku Toikkanen on siis jäävi käsittelemään Juha Urpilaisen irtisanomiseen
liittyviä asioita.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen §:n 336
kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27- 30 §:ien vastaisina väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion
liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen johtokuntaan
tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta, joka liittyy
tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian käsittelyvaiheita valmistelun alusta täytäntöönpanoon
asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai valmistella käsiteltävää asiaa,
eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen jäsenenä. Hän ei myöskään saa
hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä tehtäviä. Pöytäkirjanpitäjän
katsotaan osallistuneen päätöksen tekemiseen. Esteellinenkin henkilö
voi siis suorittaa tällaisia toimia ilman, että asiassa tehtävä päätös syntyisi
virheellisessä järjestyksessä.
Sivistystoimen päällikkö Marja Lehtonen on
toiminut noin 10 vuoden ajan kunnanjohtaja Juha Urpilaisen suorana alaisena
Kinnulan kunnan organisaatiossa. Tämän vuoksi Lehtosen puolueettomuus vaarantuu
Juha Urpilaisen irtisanomisasiassa hallintolain 28 §:n mukaisesti. Marja
Lehtonen on siis jäävi käsittelemään Juha Urpilaisen irtisanomiseen liittyviä
asioita.
Vaadin, että hallinto-oikeus
kumoaa Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen §:n 336
kuntalain 52 §:n ja hallintolakien 27- 30 §:ien vastaisina väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
2.5 Valtuuston puheenjohtaja Esko Pelkosen jääviys
Kuntalain 52 §:n mukaan muun
luottamushenkilön, tilintarkastajan sekä kunnan viranhaltijan ja työntekijän
esteellisyydestä on voimassa, mitä hallintolain 27–30 §:ssä säädetään.
Hallintolain 27 §:n mukaan
virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä
käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.
Hallintolain 28 §:n mukaan
virkamies on esteellinen:
1) jos hän
tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen
läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1
kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on
palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa
asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä
hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston
tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion
liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2
momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen
johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta,
joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen
puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Esteellinen henkilö ei saa osallistua
hallintoasian käsittelyyn viranomaisessa. Käsittelyllä tarkoitetaan kaikkia sellaisia hallintomenettelyssä
suoritettavia toimia, jotka voivat jollakin tavoin vaikuttaa asiassa tehtävän
päätöksen sisältöön. Esteellisyys koskee kaikkia asian
käsittelyvaiheita valmistelun
alusta täytäntöönpanoon asti. Esteellinen henkilö ei saa esitellä tai
valmistella käsiteltävää asiaa, eikä osallistua päätöksentekoon toimielimen
jäsenenä. Hän ei myöskään saa hoitaa päätöksen täytäntöönpanoon liittyviä
tehtäviä. Esteellinenkin henkilö voi siis suorittaa tällaisia toimia ilman,
että asiassa tehtävä päätös syntyisi virheellisessä järjestyksessä.
Rauno Kinnusen
alkuperäisessä valituksessa valitettiin kohdassa 5 valtuuston puheenjohtaja
Esko Pelkosen toimista, kun hän oli kutsunut Kinnulan valtuuston kokoukseen
28.10.2013 varavaltuutetun, joka ei kuitenkaan ollut kuntalain tarkoittama
varavaltuutettu. Hallinto-oikeus kumosi Rauno Kinnusen valituksesta
päätöksellään 14/0783/3 juuri tämän takia Kinnulan kunnanvaltuuston
kokouksen 28.10.2013 §:n 60.
Hallintolain
28 §:n mukaan valtuuston puheenjohtaja Esko Pelkonen on jäävi käsittelemään
sovintosopimuksen valitusosoitusta päätöksestä, jonka hallinto-oikeus on hänen
virheestään kumonnut. Esko Pelkosen puolueettomuus on tästä syystä kärsinyt.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanhallituksen kokouksen 24.11.2014 §:n 336 kuntalain 52 §:n ja hallintolain
27 – 30 §:in vastaisena väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin
laittomana.
Hallintolain 49 g §:n mukaan Otettuaan
oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä,
kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuspäätöksessä on
annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin.
Oikaisuvaatimuspäätöksen perustelemiseen ei sovelleta 45 §:n 2 momenttia.
Kunnanhallitus
ei ole päätöksessään vastannut hallintolain 49 g §:n mukaisesti Juha Urpilaisen
oikaisuvaatimuksessa esittämiin vaatimuksiin.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että hallinto-oikeus kumoaa Kinnulan
kunnanhallituksen kokouksen 24.11.2014 §:n 336 kuntalain 49 g §:n vastaisena
väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti