torstai 11. joulukuuta 2014

OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN 24.11.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 331


OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN 24.11.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 331

 

Vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän kokouksen §:n 331. Perustelen asiaani seuraavasti:

 

                             1. Valmistelussa tapahtuneet virheet

 

                                                        

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön mukaan 21 §:n mukaan äänestyksessä ja vaalin toimittamisessa on voimassa soveltuvin osin, mitä valtuuston työjärjestyksessä määrätään.

 

 

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Hallinnossa on pääsääntönä, että ylempi viranomainen ei voi ilman nimenomaisesti siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä voidaan luonnehtia toimivaltarajojen jäykkyydeksi. Periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Esimerkiksi ei edes valtuusto voi ottaa ratkaistavakseen asiaa, joka kuuluu kunnanhallituksen tai lautakunnan ratkaistavaksi.  

 

Kinnulan kunnan voimassa olevan hallintosäännön 4 §:n mukaan kansalaisopiston rehtori kuuluu sivistystoimialaan.

 

Kinnulan kunnanhallitus on kuitenkin kokouksessa 24.11 §:ssä 331 mennyt toimivaltaansa ulommaksi päättäessään sivistystoimialan henkilöstöön kuuluvan henkilön toimenkuvan laajentamisesta kysymättä asiaa sivistyslautakunnalta ja kansalaisopiston johtokunnalta. 

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 4 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi.

 


 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä,  että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön 42 §:n mukaan viran perustaminen kuuluu valtuustolle. Kunnanhallitus ei voi ilman valtuuston lupaa laajentaa oleellisesti kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.

 

3. Kansalaisopisto rehtorin viran laajentaminen ilman Lestijärven kunnan ja Toholammin kunnan lupaa.

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulalla, Lestijärvellä ja Toholammilla on yhteinen Suomenselän kansalaisopisto. Opiston sijoituspaikka on Kinnula.

 

Kinnulan kunnanhallitus on vaarantanut Suomenselän kansalaisopiston toiminnan, laajentamalla ja muuttamalla Suomenselän kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa oleellisesti. Käytännössä kansalaisopiston rehtorin toimenkuvasta on tehty Kinnulan kunnansihteeri. Ei voi olla oikein, että Lestijärvi ja Toholampi maksavat Kinnulan kunnansihteerin viran kuluja kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaan naamioituneena.

 

Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä. Marja Lehtoselle ei juuri jää aikaa kansalaisopiston rehtorin viran hoitamiseen.

 

Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen tietotaito ja jaksaminen ei voi  kestää asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa päätöstä vuoden 2014 aikana.

 

Suurena pelkona on, että Lestijärvi ja Toholampi irrottautuvat Suomenselän kansalaisopistosta Kinnulan kunnanhallituksen toiminnan seurauksena.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.

 

                             4. Työsuojelumääräyksistä piittaamatta jättäminen

 

Kinnulan kunta on saanut keskushallinnon työsuojelutarkastuksissa AVILTA huomautuksen keskushallinnon henkilöstön liiallisesta työkuormituksesta.

 

Työsuojelulain 8 §:n mukaan työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat. Huolehtimisvelvollisuuden laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta kaikista aiheellisista varotoimista. Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita: 1) vaara- ja haittatekijöiden syntyminen estetään; 2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai, jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla; 3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä; ja 4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon. Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Työnantajan on huolehdittava siitä, että turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.

 

Työsuojelulain 25 §:n mukaan työn kuormitustekijöiden välttäminen ja vähentäminen Jos työntekijän todetaan työssään kuormittuvan hänen terveyttään vaarantavalla tavalla, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi sekä vaaran välttämiseksi tai vähentämiseksi.

 

Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä.

 

Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen tietotaito ja jaksaminen ei voi  kestää asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa päätöstä vuoden 2014 aikana.

 

Kinnulan kunnanhallitus ei voi perustella oikaisuvaatimusta sillä, että osaavaa työvoimaa ei olisi saatavilla ja asialla olisi kiire. Tälläkin hetkellä Kinnulassa on työttömänä päteviä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, joilla on kokemusta vastaavista töistä ja jotka voisivat hoitaa väliaikaisesti kunnansihteerin tehtäviä ilman suurempaa opastusta.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi.

 

5. Ilman hakumenettelyä valittu viranhaltija

 

KHO:n päätöksen KHO:2009:93 mukaan (http://www.kho.fi/paatokset/48712.htm) lähtökohta kunnan virkasuhteeseen otettaessa on viranhaltijalain 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu julkinen hakumenettely. Se on yksi julkisen hallinnon perusteisiin liittyvä olennainen seikka, jonka tavoitteena turvata hallinnon uskottavuutta, oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja parhaan mahdollisen henkilöstön saamista julkishallinnon palvelukseen.

 

Kunnanhallitus on rikkonut päätöksellään korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, nimittämällä käytännössä Marja Lehtosen ilman hakumenettelyä Kinnulan kunnansihteerin virkaan.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen.

 

6. Valintapäätös ilman palkkapäätöstä

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön 5 §:n kohdan 26 mukaan kunnanhallitus päättää kunnanjohtajan esittelystä kunnanjohtajan suorien alaisten palkkauksesta.

 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 24.11.2014 §:ssä 331 päättänyt Marja Lehtosen virkavelvollisuuksien laajentamisesta ilman, että kunnanhallitus olisi päättänyt Marja Lehtosen palkkauksesta ja pannut päätöksen välittömästi täytäntöön. Toimenpiteiden kohdalla on mm ote palkanlaskentaan.

 

Tehdystä päätöksestä ei selviä, onko palkkapäätöksen tehnyt kunnanhallitus vai jokin muu instanssi. Kuka päätöksen palkkauksesta on tehnyt?

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnanhallintosäännön 5 §:n kohdan 26 ja Suomen perustuslain 2 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

 

7. Välittömästi täytäntöön pantu päätös

 

Kuntalain 98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

 

Kunnanhallitus on pannut päätöksen täytäntöön kuntalain 98 §:n vastaisesti, koska oikaisuvaatimus käy oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen kuntalain 98 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN 1.12.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 342

 

Vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 1.12.2014 pitämän kokouksen §:n 342. Perustelen asiaani seuraavasti:

 

                             1. Valmistelussa tapahtuneet virheet

 

                                                          1.1 perusturvajaos 18.11.2014 § 39

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön mukaan 21 §:n mukaan äänestyksessä ja vaalin toimittamisessa on voimassa soveltuvin osin, mitä valtuuston työjärjestyksessä määrätään.

 

 

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Hallinnossa on pääsääntönä, että ylempi viranomainen ei voi ilman nimenomaisesti siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä voidaan luonnehtia toimivaltarajojen jäykkyydeksi. Periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Esimerkiksi ei edes valtuusto voi ottaa ratkaistavakseen asiaa, joka kuuluu kunnanhallituksen tai lautakunnan ratkaistavaksi.  

 

Kinnulan kunnan voimassa olevan hallintosäännön 4 §:n mukaan kansalaisopiston rehtori kuuluu sivistystoimialaan.

 

Kinnulan kunnanhallitus on kuitenkin kokouksessa 24.11 §:ssä 331 mennyt toimivaltaansa ulommaksi päättäessään sivistystoimialan henkilöstöön kuuluvan henkilön toimenkuvan laajentamisesta kysymättä asiaa sivistyslautakunnalta ja kansalaisopiston johtokunnalta. 

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 4 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi.

 


 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä,  että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön 42 §:n mukaan viran perustaminen kuuluu valtuustolle. Kunnanhallitus ei voi ilman valtuuston lupaa laajentaa oleellisesti kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.

 

3. Kansalaisopisto rehtorin viran laajentaminen ilman Lestijärven kunnan ja Toholammin kunnan lupaa.

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulalla, Lestijärvellä ja Toholammilla on yhteinen Suomenselän kansalaisopisto. Opiston sijoituspaikka on Kinnula.

 

Kinnulan kunnanhallitus on vaarantanut Suomenselän kansalaisopiston toiminnan, laajentamalla ja muuttamalla Suomenselän kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa oleellisesti. Käytännössä kansalaisopiston rehtorin toimenkuvasta on tehty Kinnulan kunnansihteeri. Ei voi olla oikein, että Lestijärvi ja Toholampi maksavat Kinnulan kunnansihteerin viran kuluja kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaan naamioituneena.

 

Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä. Marja Lehtoselle ei juuri jää aikaa kansalaisopiston rehtorin viran hoitamiseen.

 

Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen tietotaito ja jaksaminen ei voi  kestää asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa päätöstä vuoden 2014 aikana.

 

Suurena pelkona on, että Lestijärvi ja Toholampi irrottautuvat Suomenselän kansalaisopistosta Kinnulan kunnanhallituksen toiminnan seurauksena.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.

 

                             4. Työsuojelumääräyksistä piittaamatta jättäminen

 

Kinnulan kunta on saanut keskushallinnon työsuojelutarkastuksissa AVILTA huomautuksen keskushallinnon henkilöstön liiallisesta työkuormituksesta.

 

Työsuojelulain 8 §:n mukaan työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat. Huolehtimisvelvollisuuden laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta kaikista aiheellisista varotoimista. Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita: 1) vaara- ja haittatekijöiden syntyminen estetään; 2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai, jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla; 3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä; ja 4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon. Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Työnantajan on huolehdittava siitä, että turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.

 

Työsuojelulain 25 §:n mukaan työn kuormitustekijöiden välttäminen ja vähentäminen Jos työntekijän todetaan työssään kuormittuvan hänen terveyttään vaarantavalla tavalla, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi sekä vaaran välttämiseksi tai vähentämiseksi.

 

Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä.

 

Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen tietotaito ja jaksaminen ei voi  kestää asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa päätöstä vuoden 2014 aikana.

 

Kinnulan kunnanhallitus ei voi perustella oikaisuvaatimusta sillä, että osaavaa työvoimaa ei olisi saatavilla ja asialla olisi kiire. Tälläkin hetkellä Kinnulassa on työttömänä päteviä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, joilla on kokemusta vastaavista töistä ja jotka voisivat hoitaa väliaikaisesti kunnansihteerin tehtäviä ilman suurempaa opastusta.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331 päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa syntyneen virheen vuoksi.

 

5. Ilman hakumenettelyä valittu viranhaltija

 

KHO:n päätöksen KHO:2009:93 mukaan (http://www.kho.fi/paatokset/48712.htm) lähtökohta kunnan virkasuhteeseen otettaessa on viranhaltijalain 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu julkinen hakumenettely. Se on yksi julkisen hallinnon perusteisiin liittyvä olennainen seikka, jonka tavoitteena turvata hallinnon uskottavuutta, oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja parhaan mahdollisen henkilöstön saamista julkishallinnon palvelukseen.

 

Kunnanhallitus on rikkonut päätöksellään korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, nimittämällä käytännössä Marja Lehtosen ilman hakumenettelyä Kinnulan kunnansihteerin virkaan.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen.

 

6. Valintapäätös ilman palkkapäätöstä

 

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.

 

Kinnulan kunnan hallintosäännön 5 §:n kohdan 26 mukaan kunnanhallitus päättää kunnanjohtajan esittelystä kunnanjohtajan suorien alaisten palkkauksesta.

 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 24.11.2014 §:ssä 331 päättänyt Marja Lehtosen virkavelvollisuuksien laajentamisesta ilman, että kunnanhallitus olisi päättänyt Marja Lehtosen palkkauksesta ja pannut päätöksen välittömästi täytäntöön. Toimenpiteiden kohdalla on mm ote palkanlaskentaan.

 

Tehdystä päätöksestä ei selviä, onko palkkapäätöksen tehnyt kunnanhallitus vai jokin muu instanssi. Kuka päätöksen palkkauksesta on tehnyt?

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnanhallintosäännön 5 §:n kohdan 26 ja Suomen perustuslain 2 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

 

7. Välittömästi täytäntöön pantu päätös

 

Kuntalain 98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

 

Kunnanhallitus on pannut päätöksen täytäntöön kuntalain 98 §:n vastaisesti, koska oikaisuvaatimus käy oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi.

 

Edellä olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä päätöksen kuntalain 98 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti