OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN
24.11.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 331
Vaadin, että
Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 24.11.2014 pitämän
kokouksen §:n 331. Perustelen asiaani seuraavasti:
1. Valmistelussa tapahtuneet virheet
Kinnulan
kunnan hallintosäännön mukaan 21 §:n mukaan äänestyksessä ja vaalin toimittamisessa
on voimassa soveltuvin osin, mitä valtuuston työjärjestyksessä määrätään.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Hallinnossa on pääsääntönä, että ylempi viranomainen ei voi
ilman nimenomaisesti siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen
toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä voidaan luonnehtia toimivaltarajojen
jäykkyydeksi. Periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Esimerkiksi ei edes valtuusto voi ottaa ratkaistavakseen
asiaa, joka kuuluu kunnanhallituksen tai lautakunnan ratkaistavaksi.
Kinnulan kunnan voimassa olevan hallintosäännön 4 §:n mukaan
kansalaisopiston rehtori kuuluu sivistystoimialaan.
Kinnulan kunnanhallitus on kuitenkin kokouksessa 24.11 §:ssä
331 mennyt toimivaltaansa ulommaksi päättäessään sivistystoimialan henkilöstöön
kuuluvan henkilön toimenkuvan laajentamisesta kysymättä asiaa
sivistyslautakunnalta ja kansalaisopiston johtokunnalta.
Edellä olevan perusteella vaadin,
että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 4 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja –
määräyksiä noudatetaan.
Kinnulan kunnan hallintosäännön 42
§:n mukaan viran perustaminen kuuluu valtuustolle. Kunnanhallitus ei voi ilman
valtuuston lupaa laajentaa oleellisesti kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on
muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.
3. Kansalaisopisto rehtorin viran
laajentaminen ilman Lestijärven kunnan ja Toholammin kunnan lupaa.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kinnulalla, Lestijärvellä ja Toholammilla on yhteinen Suomenselän
kansalaisopisto. Opiston sijoituspaikka on Kinnula.
Kinnulan
kunnanhallitus on vaarantanut Suomenselän kansalaisopiston toiminnan,
laajentamalla ja muuttamalla Suomenselän kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa
oleellisesti. Käytännössä kansalaisopiston rehtorin toimenkuvasta on tehty
Kinnulan kunnansihteeri. Ei voi olla oikein, että Lestijärvi ja Toholampi
maksavat Kinnulan kunnansihteerin viran kuluja kansalaisopiston rehtorin
toimenkuvaan naamioituneena.
Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan
kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin
tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan
lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä. Marja Lehtoselle ei juuri jää aikaa
kansalaisopiston rehtorin viran hoitamiseen.
Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä
laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista
selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen
tietotaito ja jaksaminen ei voi kestää
asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa
päätöstä vuoden 2014 aikana.
Suurena pelkona on, että Lestijärvi ja Toholampi irrottautuvat Suomenselän
kansalaisopistosta Kinnulan kunnanhallituksen toiminnan seurauksena.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on
muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.
4.
Työsuojelumääräyksistä piittaamatta jättäminen
Kinnulan
kunta on saanut keskushallinnon työsuojelutarkastuksissa AVILTA huomautuksen
keskushallinnon henkilöstön liiallisesta työkuormituksesta.
Työsuojelulain
8 §:n mukaan työnantaja on
tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta
ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon
työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän
henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat. Huolehtimisvelvollisuuden
laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta
arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja
poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta
kaikista aiheellisista varotoimista. Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava
ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin
on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita: 1) vaara- ja
haittatekijöiden syntyminen estetään; 2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai,
jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla;
3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä;
ja 4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon.
Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen
turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta
työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Työnantajan on huolehdittava siitä, että
turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella
tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.
Työsuojelulain 25 §:n mukaan
työn kuormitustekijöiden välttäminen ja vähentäminen Jos työntekijän todetaan työssään kuormittuvan hänen
terveyttään vaarantavalla tavalla, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan
käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi
sekä vaaran välttämiseksi tai vähentämiseksi.
Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan
kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin
tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan
lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä.
Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä
laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista
selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen
tietotaito ja jaksaminen ei voi kestää
asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa
päätöstä vuoden 2014 aikana.
Kinnulan
kunnanhallitus ei voi perustella oikaisuvaatimusta sillä, että osaavaa
työvoimaa ei olisi saatavilla ja asialla olisi kiire. Tälläkin hetkellä
Kinnulassa on työttömänä päteviä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä,
joilla on kokemusta vastaavista töistä ja jotka voisivat hoitaa väliaikaisesti
kunnansihteerin tehtäviä ilman suurempaa opastusta.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi.
5. Ilman hakumenettelyä valittu viranhaltija
KHO:n
päätöksen KHO:2009:93 mukaan (http://www.kho.fi/paatokset/48712.htm)
lähtökohta kunnan virkasuhteeseen otettaessa on viranhaltijalain 4 §:n 1
momentissa tarkoitettu julkinen hakumenettely. Se on yksi julkisen hallinnon
perusteisiin liittyvä olennainen seikka, jonka tavoitteena turvata hallinnon
uskottavuutta, oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja parhaan mahdollisen
henkilöstön saamista julkishallinnon palvelukseen.
Kunnanhallitus
on rikkonut päätöksellään korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, nimittämällä
käytännössä Marja Lehtosen ilman hakumenettelyä Kinnulan kunnansihteerin
virkaan.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen.
6. Valintapäätös ilman palkkapäätöstä
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kinnulan
kunnan hallintosäännön 5 §:n kohdan 26 mukaan kunnanhallitus päättää
kunnanjohtajan esittelystä kunnanjohtajan suorien alaisten palkkauksesta.
Kunnanhallitus
on kokouksessaan 24.11.2014 §:ssä 331 päättänyt Marja Lehtosen
virkavelvollisuuksien laajentamisesta ilman, että kunnanhallitus olisi
päättänyt Marja Lehtosen palkkauksesta ja pannut päätöksen välittömästi
täytäntöön. Toimenpiteiden kohdalla on mm ote palkanlaskentaan.
Tehdystä
päätöksestä ei selviä, onko palkkapäätöksen tehnyt kunnanhallitus vai jokin muu
instanssi. Kuka päätöksen palkkauksesta on tehnyt?
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnanhallintosäännön 5 §:n kohdan 26 ja
Suomen perustuslain 2 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomana.
7. Välittömästi täytäntöön pantu päätös
Kuntalain
98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut
lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei
kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon
johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin
tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Kunnanhallitus
on pannut päätöksen täytäntöön kuntalain 98 §:n vastaisesti, koska
oikaisuvaatimus käy oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen kuntalain 98 §:n vastaisena, väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
OIKAISUVAATIMUS KINNULAN KUNNANHALLITUKSEN
1.12.2014 PITÄMÄN KOKOUKSEN § 342
Vaadin, että
Kinnulan kunnanhallitus oikaisee Kinnulan kunnanhallituksen 1.12.2014 pitämän
kokouksen §:n 342. Perustelen asiaani seuraavasti:
1. Valmistelussa tapahtuneet virheet
1.1
perusturvajaos 18.11.2014 § 39
Kinnulan
kunnan hallintosäännön mukaan 21 §:n mukaan äänestyksessä ja vaalin toimittamisessa
on voimassa soveltuvin osin, mitä valtuuston työjärjestyksessä määrätään.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Hallinnossa on pääsääntönä, että ylempi viranomainen ei voi
ilman nimenomaisesti siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen
toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä voidaan luonnehtia toimivaltarajojen
jäykkyydeksi. Periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Esimerkiksi ei edes valtuusto voi ottaa ratkaistavakseen
asiaa, joka kuuluu kunnanhallituksen tai lautakunnan ratkaistavaksi.
Kinnulan kunnan voimassa olevan hallintosäännön 4 §:n mukaan
kansalaisopiston rehtori kuuluu sivistystoimialaan.
Kinnulan kunnanhallitus on kuitenkin kokouksessa 24.11 §:ssä
331 mennyt toimivaltaansa ulommaksi päättäessään sivistystoimialan henkilöstöön
kuuluvan henkilön toimenkuvan laajentamisesta kysymättä asiaa
sivistyslautakunnalta ja kansalaisopiston johtokunnalta.
Edellä olevan perusteella vaadin,
että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 4 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan oikeusvaltioperiaate lähtee
siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Hallinnon
lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa olevia menettelysäännöksiä ja –
määräyksiä noudatetaan.
Kinnulan kunnan hallintosäännön 42
§:n mukaan viran perustaminen kuuluu valtuustolle. Kunnanhallitus ei voi ilman
valtuuston lupaa laajentaa oleellisesti kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on
muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.
3. Kansalaisopisto rehtorin viran
laajentaminen ilman Lestijärven kunnan ja Toholammin kunnan lupaa.
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kinnulalla, Lestijärvellä ja Toholammilla on yhteinen Suomenselän
kansalaisopisto. Opiston sijoituspaikka on Kinnula.
Kinnulan
kunnanhallitus on vaarantanut Suomenselän kansalaisopiston toiminnan,
laajentamalla ja muuttamalla Suomenselän kansalaisopiston rehtorin toimenkuvaa
oleellisesti. Käytännössä kansalaisopiston rehtorin toimenkuvasta on tehty
Kinnulan kunnansihteeri. Ei voi olla oikein, että Lestijärvi ja Toholampi
maksavat Kinnulan kunnansihteerin viran kuluja kansalaisopiston rehtorin
toimenkuvaan naamioituneena.
Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan
kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin
tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan
lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä. Marja Lehtoselle ei juuri jää aikaa
kansalaisopiston rehtorin viran hoitamiseen.
Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä
laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista
selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen
tietotaito ja jaksaminen ei voi kestää
asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa
päätöstä vuoden 2014 aikana.
Suurena pelkona on, että Lestijärvi ja Toholampi irrottautuvat Suomenselän
kansalaisopistosta Kinnulan kunnanhallituksen toiminnan seurauksena.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi. Marja Lehtosen kansalaisopiston viran toimenkuva on
muuttunut muuksi kuin valtuusto on tarkoittanut.
4.
Työsuojelumääräyksistä piittaamatta jättäminen
Kinnulan
kunta on saanut keskushallinnon työsuojelutarkastuksissa AVILTA huomautuksen
keskushallinnon henkilöstön liiallisesta työkuormituksesta.
Työsuojelulain
8 §:n mukaan työnantaja on
tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta
ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon
työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän
henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat. Huolehtimisvelvollisuuden
laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta
arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja
poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta
kaikista aiheellisista varotoimista. Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava
ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin
on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita: 1) vaara- ja
haittatekijöiden syntyminen estetään; 2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai,
jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla;
3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä;
ja 4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon.
Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen
turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta
työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Työnantajan on huolehdittava siitä, että
turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella
tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.
Työsuojelulain 25 §:n mukaan
työn kuormitustekijöiden välttäminen ja vähentäminen Jos työntekijän todetaan työssään kuormittuvan hänen
terveyttään vaarantavalla tavalla, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan
käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi
sekä vaaran välttämiseksi tai vähentämiseksi.
Huomioon otettava on myös se, että Marja Lehtonen hoitaa nyt Kinnulan
kunnansihteerin viran lisäksi myös Suomenselän kansalaisopiston rehtorin
tehtäviä, Kinnulan sivistystoimen päällikön tehtäviä sekä Kinnulan
lukion/yläkoulun tuntiopettajan tehtäviä.
Kunnanjohtaja ja kunnanhallitus ovat menettäneet harkintakykynsä
laajentamalla Marja Lehtosen tehtäviä tavalla, josta ei ole mahdollista
selviytyä ilman viranhaltijan loppuun palamista ja virheitä. Kenenkään ihmisen
tietotaito ja jaksaminen ei voi kestää
asetettuja odotuksia. Osoituksena tästä hallinto-oikeuden yli 10 kumoamaa
päätöstä vuoden 2014 aikana.
Kinnulan
kunnanhallitus ei voi perustella oikaisuvaatimusta sillä, että osaavaa
työvoimaa ei olisi saatavilla ja asialla olisi kiire. Tälläkin hetkellä
Kinnulassa on työttömänä päteviä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä,
joilla on kokemusta vastaavista töistä ja jotka voisivat hoitaa väliaikaisesti
kunnansihteerin tehtäviä ilman suurempaa opastusta.
Edellä olevan perusteella
vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014 §:ssä 331 tekemänsä
päätöksen. Kunnanhallitus on menetellyt hallintosäännön 42 §:n vastaisesti ja
ylittänyt toimivaltansa, jonka vuoksi kunnanhallituksen 24.11.2014 §:ssä 331
päätös pitää laittomana ja väärässä järjestyksessä kumota valmistelussa
syntyneen virheen vuoksi.
5. Ilman hakumenettelyä valittu viranhaltija
KHO:n
päätöksen KHO:2009:93 mukaan (http://www.kho.fi/paatokset/48712.htm)
lähtökohta kunnan virkasuhteeseen otettaessa on viranhaltijalain 4 §:n 1
momentissa tarkoitettu julkinen hakumenettely. Se on yksi julkisen hallinnon
perusteisiin liittyvä olennainen seikka, jonka tavoitteena turvata hallinnon
uskottavuutta, oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja parhaan mahdollisen
henkilöstön saamista julkishallinnon palvelukseen.
Kunnanhallitus
on rikkonut päätöksellään korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, nimittämällä
käytännössä Marja Lehtosen ilman hakumenettelyä Kinnulan kunnansihteerin
virkaan.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen.
6. Valintapäätös ilman palkkapäätöstä
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan
oikeusvaltioperiaate lähtee siitä, että julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin. Hallinnon lainalaisuus todetaan perustuslain 2 §:ssä sillä tavoin, että
kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Viimeksi mainitun voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, että voimassa
olevia menettelysäännöksiä ja – määräyksiä noudatetaan.
Kinnulan
kunnan hallintosäännön 5 §:n kohdan 26 mukaan kunnanhallitus päättää
kunnanjohtajan esittelystä kunnanjohtajan suorien alaisten palkkauksesta.
Kunnanhallitus
on kokouksessaan 24.11.2014 §:ssä 331 päättänyt Marja Lehtosen
virkavelvollisuuksien laajentamisesta ilman, että kunnanhallitus olisi
päättänyt Marja Lehtosen palkkauksesta ja pannut päätöksen välittömästi
täytäntöön. Toimenpiteiden kohdalla on mm ote palkanlaskentaan.
Tehdystä
päätöksestä ei selviä, onko palkkapäätöksen tehnyt kunnanhallitus vai jokin muu
instanssi. Kuka päätöksen palkkauksesta on tehnyt?
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen Kinnulan kunnanhallintosäännön 5 §:n kohdan 26 ja
Suomen perustuslain 2 §:n vastaisena, väärässä järjestyksessä syntyneenä ja
muutenkin laittomana.
7. Välittömästi täytäntöön pantu päätös
Kuntalain
98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut
lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei
kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon
johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin
tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Kunnanhallitus
on pannut päätöksen täytäntöön kuntalain 98 §:n vastaisesti, koska
oikaisuvaatimus käy oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi.
Edellä
olevan perusteella vaadin, että Kinnulan kunnanhallitus oikaiseen 24.11.2014
§:ssä 331 tekemänsä päätöksen kuntalain 98 §:n vastaisena, väärässä
järjestyksessä syntyneenä ja muutenkin laittomana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti